Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 16.04.2020 · 0 komentarzy · 581 wyświetleń

Co oznaczają kody olejowe?

W zależności od silnika smar musi spełniać różne wymagania. Aby znaleźć odpowiedni olej, istnieją różne kody klasyfikujące olej silnikowy. Każdy, kto kiedykolwiek stał przed półką przy olejach  silnikowy w branży akcesoriów samochodowych, zna zamieszanie wynikające z wielu różnych skrótów: ACEA, A3-98, VW 505.00, 5W-40 - co to oznacza? Jakiego oleju potrzebuje silnik? Jak znaleźć odpowiedni olej:


Nazwy olejów silnikowych

Klasa SAE: SAE oznacza „Society of Automotive Engineers”, organizację, która ustanawia różne standardy w branży motoryzacyjnej - obejmuje to również klasy SAE, które określają lepkość oleju silnikowego. W kodzie olejowym, na przykład „5W30”, podano lepkość w niskiej i wysokiej temperaturze. Lepkość w niskiej temperaturze znajduje się z przodu, co można rozpoznać po „W” na zimę. Im mniejsza liczba, tym olej jest bardziej odporny na zimno.
Klasa SAE 5W potwierdza, że ​​olej charakteryzuje się dobrym przepływem w temperaturze do -35 ° C. Druga liczba, w tym przypadku „30”, wskazuje lepkość pod wpływem ciepła. Im wyższa liczba, tym bardziej lepki olej pozostaje w wysokich temperaturach, a zatem smar jest odpowiednio sprężysty.
Specyfikacja ACEA: Za ACEA stoi również organizacja „Association des Constructeurs Européens d'Automobiles” (Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów). Europejscy producenci, tacy jak VW czy Volvo, są zorganizowani w ACEA i opracowali własne specyfikacje olejów silnikowych. Ten kod oleju składa się z liter przypisujących olej do typu pojazdu i liczby opisującej działanie oleju silnikowego.

Im wyższa liczba, tym mocniejszy olej. Litery oznaczają następujące typy pojazdów:

B: Samochody i małe pojazdy użytkowe z silnikami wysokoprężnymi
C: Samochody z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi z nowoczesnymi układami oczyszczania spalin (np. Filtry cząstek stałych)
E: ciężarówka z silnikiem Diesla

Klasy API: Tak zwana klasyfikacja API jest standardem American Petroleum Institute. W związku z tym specyfikacje są dostosowane do amerykańskich silników. Tutaj olej silnikowy dzieli się na klasy za pomocą liter. Wprowadzono podstawowe rozróżnienie między olejami silnikowymi klasy „S” do silników benzynowych a olejami klasy „C” do silników Diesla w pojazdach użytkowych. Nie ma standardu dla samochodów z silnikiem Diesla. Istnieje również klasa „GL” dla oleju przekładniowego. Inne litery wskazują działanie oleju.
Klasy SJ, SL, SM i SN są obecnie stosowane do silników benzynowych. Poprzednie klasy są odpowiednie tylko dla starszych samochodów. Oznaczenie API klasy SA, na przykład olej silnikowy bez dodatków, jest stosowany tylko w klasycznych samochodach.


Kody producenta.. Producenci tacy jak VW lub Mercedes mają własne kody olejowe.

Wynika to głównie z faktu, że silniki stają się coraz bardziej złożone, a oleje stają się coraz mocniejsze. W związku z tym producenci przeprowadzają własne testy i uwalniają tylko niektóre oleje do odpowiednich silników. Można to rozpoznać po specyfikacjach odpowiednich producentów, takich jak VW 505.00 lub Mercedes-Benz 229.1.

Ważne jest, aby upewnić się, że oleje silnikowe są zatwierdzone przez producenta. Instrukcja pojazdu pokazuje, który olej silnikowy jest odpowiedni dla danego samochodu. Jeśli nie ma zatwierdzeń producenta, należy zwrócić uwagę na specyfikacje ACEA lub API. Jeśli nie masz pod ręką instrukcji obsługi pojazdu, może również pomóc broszura serwisowa.

Alternatywnie
, niektórzy producenci ropy oferują wyszukiwarki ropy online. Tutaj możesz łatwo znaleźć odpowiedni olej z dowodu rejestracyjnego pojazdu, wprowadzając HSN i TSN.


Czy możesz wybrać inny olej?

Tak i nie Jeśli odmiany spełniają specyfikacje producenta, można mieszać różne oleje. Nie ma znaczenia, czy jest to olej mineralny czy syntetyczny. Nie należy jednak używać oleju niezatwierdzonego do silnika. Na przykład samochody z filtrem cząstek stałych wymagają tak zwanych niskopopiołowych olejów silnikowych. Są to oleje, które spalają się prawie bezpopiołowo i dlatego nie zatykają filtra. Jeśli użyjesz innego oleju, filtr cząstek zatka się. W przypadku zastosowania oleju o niewłaściwej lepkości wymagane ciśnienie oleju może się różnić, co spowoduje uszkodzenie silnika. Jednocześnie wygasną wszelkie istniejące roszczenia gwarancyjne.


Kilka porad ,które warto zapamiętać:

• Sprawdzaj regularnie poziom oleju zalecamy sprawdzanie poziomu oleju najpóźniej co trzecie zatankowanie paliwa. Jest to jedyny sposób, aby określić, kiedy iw jakiej ilości oleju należy dodać. Ponieważ gdy lampka wskaźnika oleju zacznie migać, często jest już za późno.

• Weź ze sobą zapas oleju silnikowego. Ponadto wiele olejów, takich jak niskopopiołowe oleje silnikowe, często nie jest dostępnych wszędzie. Jeśli lampka kontrolna miga, konieczne jest natychmiastowe działanie. Dlatego najlepiej zawsze mieć litr oleju w bagażniku.

• Regularna wymiana oleju: olej minimalizuje tarcie, a tym samym zużycie silnika. Z czasem jednak olej traci swoje dobre właściwości. Dlatego ważna jest regularna wymiana oleju. Tutaj powinieneś przynajmniej trzymać się odstępu między producentami, pojazdy krótkodystansowe mogą również częściej wymieniać olej (raz w roku). Jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, sam dokonaj wymiany oleju.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt