Klimatyzacja samochodowa to automatyczny układ, który kontroluje parametry klimatyzowanego wnętrza pojazdu. Dostępnych jest wiele rozwiązań technicznych takich układów. Potoczna nazwa takich systemów to Climatronic, która pochodzi od jednego z najpopularniejszych systemów klimatyzacyjnych stosowanych w pojazdach marki Volkswagen.
Elementy składowe układu klimatyzacyjnego
Standardowy system klimatyzacji samochodowej składa się z kilku podstawowych elementów. Jednym z nich jest źródło ciepła, którym może być silnik lub nagrzewnica postojowa. Oprócz tego stosowane są źródła chłodzenia, czujniki wejściowe temperatur, prędkości, poziomu słońca, itp. Bardzo ważne są również efektory układu, takie jak napędy przepustnic nawiewu, sterowniki wentylatorów oraz sprzęgła sprężarek. W klimatyzacjach samochodowych stosowane są komputery ze sterownikami i panelem użytkownika. Dzięki temu obsługa sprzętu jest bardzo łatwa oraz wydajna.Zadania różnych wersji układów klimatyzacyjnych
Podstawowe wersje klimatyzacji sterują elementami odpowiedzialnymi za ogrzewanie i chłodzenie, a ich zadaniem jest utrzymanie stałej temperatury ustalonej przez użytkownika pojazdu. Rozszerzona wersja systemu klimatyzacyjnego kontrola również osuszanie z uwzględnieniem temperatury zewnętrznej, temperatury czynnika chłodzącego, temperatury w kanałach nawiewów. Zwykle takie systemy są standardowymi rozwiązaniami stosowanymi w kabinach samochodów. Najbogatsze wersje takich układów uwzględniają również prędkość auta, nasłonecznienie oraz wiele innych czynników, dzięki którym kierowcy i pasażerom zapewniane są jak najlepsze warunki.Konserwacja klimatyzacji samochodowej i jej prawidłowe użytkowanie
Jeszcze kilkanaście lat temu klimatyzację można było znaleźć wyłącznie w pojazdach luksusowych. Aktualnie urządzenia te są standardem i są stosowane również w małych pojazdach zaliczanych do segmentu A. Suche schłodzone powietrze zapewnia wysoki komfort jazdy oraz ogranicza parowanie szyb podczas deszczu lub mgły, więc klimatyzacja odpowiada również za zwiększenie bezpieczeństwa jazdy w różnych warunkach pogodowych. Oznacza to, że sprzętu tego rodzaju można używać nie tylko latem, ale również w innych porach oraz warunkach pogodowych. Wielu kierowców uważa klimatyzację za sprzęt do stosowania wyłącznie w porze letniej. Jest to błąd. Klimatyzacja przydaje się w innych porach, a dodatkowo jej dłuższa bezczynność może doprowadzić do szybszego zużycia się układu. Zaleca się, aby przerwa w pracy klimatyzacji nie była dłuższa niż 7 dni, nawet w porze zimowej.Podczas korzystania z klimatyzacji samochodowej w porze letniej należy pamiętać o różnych zasadach wpływających pozytywnie na żywotność klimatyzacji samochodowej oraz na komfort jazdy. Jeśli auto zostało mocno nagrzane na słońcu, wówczas konieczne jest otwarcie okien i przewietrzenie wnętrza pojazdu, a następnie uruchomienie klimatyzacji i schłodzenie kabiny przy zastosowaniu obiegu wewnętrznego. Po ustabilizowaniu temperatury można otworzyć nawiew powietrza zewnętrznego. Układ klimatyzacyjny należy stosować przy zamkniętych oknach. Gdy w pojeździe jest zimno, konieczne jest jego dogrzanie bez wyłączania klimatyzacji. Prędkość dmuchawy ustawiamy zgodnie z wymaganiami oraz nie kierujemy strumieni powietrza na kierowcę i pasażerów. Pozwoli to uniknąć odczuwanych przeciągów i problemów zdrowotnych. Najlepszy komfort jest zapewniany, gdy klimatyzacja schładza powietrze o 5-8 stopni niżej w porównaniu z temperaturą zewnętrzną. Klimatyzacja wysusza powietrze, więc dobrze zaopatrzyć się w napoje niegazowane na czas podróży.