Oczywiście hamulce powinny być sprawne przez cały rok, jednak warto dodatkowo je skontrolować przed zimą. Wielu kierowców przygotowuje się do zimy, sprawdza opony, kupuje zimowy płyn do spryskiwaczy i chłodnicy. Warto pamiętać również o hamulcach mających ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?
W nowoczesnych pojazdach na desce rozdzielczej znajduje się specjalna kontrolka informująca o konieczności wymiany klocków hamulcowych. W niektórych samochodach są stosowane specjalne czujniki informujące o problemie przy pomocy sygnału dźwiękowego. Warto jednak pomyśleć o samodzielnej kontroli, ponieważ w wielu pojazdach tylko jeden lub dwa klocki są wyposażone w takie czujniki. W związku z tym system nie informuje kierowcy o konieczności wymiany pozostałych klocków, a przecież elementy te mogą zużywać się nierównomiernie.W przypadku braku czujników stanu klocków hamulcowych pozostaje tylko samodzielna kontrola, która na szczęście jest łatwa. Konieczne jest zdjęcie kół i wzrokowa ocena stanu klocków hamulcowych.
Kontrola stanu tarcz hamulcowych
Oczywiście bardzo istotnymi elementami eksploatacyjnymi układu hamulcowego są również tarcze. Zużywają się one wolniej niż klocki (na dwie wymiany klocków przypada jedna wymiana tarcz), ale mimo wszystko warto kontrolować przy okazji ich stan. Szczególną uwagę należy zwrócić na różne pęknięcia, zadrapania, wyszczerbienia, itp.Każda tarcza na swoim obwodzie zewnętrznym posiada specjalne oznaczenie, które informuje o minimalnej grubości tarczy (w milimetrach). Informacja ta znajduje się również w dokumentacji technicznej pojazdu (np. instrukcja obsługi). Tarcze w autach osobowych nadają się do wymiany przy grubości o 1,5 - 2 mm mniejszej od grubości nominalnej, natomiast tarcze w lekkich samochodach dostawczych należy już wymienić przy grubości na poziomie mniejszym od nominalnej o około 3 mm.
Tarcze na pierwszy rzut oka mogą wyglądać dobrze, jednak ich zdeformowanie może powodować "bicie" przy hamowaniu, które będzie odczuwalne na kierownicy oraz pedale hamulca. Nawet w przypadku dobrego wyglądu i niskiego poziomu zużycia, tarcze powodujące bicie nadają się wyłącznie do wymiany. Warto powierzyć kontrolę tarcz hamulcowych doświadczonemu fachowcowi z odpowiednimi kwalifikacjami.
Korzystając z sytuacji, w której auto znajduje się na podnośniku, warto sprawdzić jak obracają się koła. Jeśli któreś z nich obraca się ciężej to możemy mieć do czynienia z dużym momentem resztkowym hamulca. W takim przypadku konieczna jest kontrola całego układu hamulcowego, zacisków, prowadnic (które mogą być zapieczone), tłoczków oraz klocków i ich materiału ciernego.
Wybór odpowiednich elementów eksploatacyjnych układu hamulcowego
Wybierając klocki i tarcze hamulcowe na wymianę należy zwrócić uwagę na jakość elementów oraz na dopasowanie ich do specyfikacji konkretnego pojazdu i własnego stylu jazdy. Warto sprawdzić opisy i opinie w Internecie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na eksploatację w porze zimowej.
Eksploatacja hamulców zimą wygląda inaczej niż w porze letniej. Kierowcy hamują delikatniej, więc wszystkie elementy układu hamulcowego wykonują tylko minimalne ruchy. Takie ruchy w połączeniu z zanieczyszczeniami i korozją charakterystyczną dla pory zimowej mogą doprowadzić do problemów z prawidłowym działaniem układu hamulcowego, dlatego warto sprawdzać go przed zimą oraz w jej trakcie. Kontroli można dokonać samodzielnie, w warsztatach samochodowych oraz serwisach oponiarskich.
Samodzielna wymiana klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe należy wymieniać częściej niż tarcze. Na szczęście nie jest to skomplikowana czynność i można ją wykonać samodzielnie pod warunkiem posiadania odpowiednich narzędzi. Pojazd należy ustawić na płaskiej powierzchni, na luzie, bez zaciągniętego hamulca ręcznego. Przed podniesieniem auta na podnośniku należy zdjąć kołpaki i poluzować śruby. Po podniesieniu pojazdu należy całkowicie odkręcić śruby i zdjąć koło. W ten sposób uzyskamy dostęp do klocków. W zależności od pojazdu należy wybić specjalne kołki lub odkręcić zacisk, aby wyjąć klocki i wymienić je na nowe. Po wymianie klocków należy wszystko zmontować w sposób prawidłowy uzależniony od rodzaju auta (szczegółowe informacje znajdują się w instrukcjach obsługi i innych dokumentach technicznych). Wszystkie czynności należy wykonywać starannie. Jeśli nie czujemy się na siłach, wówczas lepiej skorzystać z pomocy fachowców.Po wymianie klocków hamulcowych i tarcz należy jeździć spokojnie i unikać gwałtownego hamowania przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu elementy odpowiednio się dotrą i dopasują, a cały układ będzie działać w sposób efektywny i bezpieczny.