Jeszcze wiele samochodów jest wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Bądź co bądź, są one zdecydowanie tańsze w eksploatacji, a ich wymiana nie boli tak bardzo, jak w przypadku skrzyni automatycznej. Jednak mimo wszystko powinniśmy być nastawieni na to, że mamy do czynienia z dość usterkowym elementem każdego pojazdu. Tym bardziej, że ich dzisiejsza jakość sporo odbiega od czasów, kiedy auto można było dosłownie zajeździć.
Na pewno nie ma już takiego samochodu, który nie będzie musiał zaraz być naprawiany. Bezawaryjnych samochodów nikt nie produkuje. Wręcz przeciwnie, szalona ilość elektroniki schowanej pod maską i nie tylko powoduje, że eksploatacja auta staje się coraz droższa. Jeżeli będzie nam zależeć na obniżeniu kosztów naprawy skrzyni biegów, to na pewno nadal najlepiej skupiać się na samochodach wyposażonych w manualne przekładnie. Dzięki temu będzie można zaoszczędzić, w niektórych przypadkach nawet kilka tysięcy złotych.
Już od bardzo dawna możemy się przekonać, że nie istnieje coś takiego jak bezawaryjna skrzynia biegów. Kilkadziesiąt lat temu, gdy na polskich drogach pojawiały się pierwsze samochody, to ich moc oraz moment obrotowy nie osiągały takich wyników, z jakimi mamy do czynienia dnia dzisiejszego. Dlatego starsi kierowcy z sentymentem wspominają tamte samochody, niestety nieco zapominając o tym, że jednak ich awaryjność była znacznie mniejsza nie bez powodu.
Tutaj winą jest nie tylko oczywiście większa moc silnika, ale również coraz gorsza jakość produkowanych podzespołów. Powinniśmy pamiętać o tym, że kiedyś jakość materiałów była naprawdę solidna. Obecnie wielu producentów stawia na ilość. Natomiast za najwyższą jakość musimy naprawdę dużo zapłacić. W takim razie mamy do czynienia ze znacznie gorszą jakością, a także masową ilością niedoróbek. Co możemy odczuć po naszej kieszeni. Nic dziwnego, obecnie na samochód stać praktycznie każdego przeciętnego Kowalskiego. Auto już dawno przestało być towarem luksusowym. Niestety to przyczynia się właśnie do tego, że musimy liczyć się ze znacznie większą i częstszą awaryjnością, poszczególnych podzespołów, w tym właśnie między innymi do skrzyni biegów.
Czy w ogóle zwykły kierowca, który nie ma zbyt dużego doświadczenia, jest w stanie stwierdzić, w którym momencie skrzynia biegów będzie wymagała naprawy? Okazuje się, że nie jest to wcale takie proste. Ponieważ odpowiednie dźwięki, jak i również utrudniona praca skrzyni biegów, nie zawsze wskazuje na to, że jest ona zdana wyłącznie już na wymianę. Bardzo częstą usterką, a właściwie potrzebą naszego samochodu, jest konieczność wymiany oleju. Raczej mowa jest o uzupełnieniu oleju, którego niedobór może okazać się tak bardzo uciążliwym czynnikiem podczas jazdy.
Tak naprawdę wcale nie musi dochodzić do poważnego ubytku oleju. Ponieważ już niewielkie ilości mogą przyczynić się do tego, że praca skrzyni biegów jest znacznie oporniejsza. Nie zapominajmy również o tym, że olej musi być dopasowany względem zaleceń producenta. W innym przypadku dolewając ekonomiczny olej, możemy narobić sobie znacznie więcej szkód niż pożytku. W związku z tym, jeżeli nie mamy przekonania co do tego, w jaki sposób się wymienia lub uzupełnia olej w skrzyni biegów, to koniecznie powinniśmy powierzyć takie zadanie doświadczonym osobom.
Innym powodem, dla którego skrzynia biegów nie działa tak jak powinna, jest nasza nieprawidłowa obsługa pedału sprzęgła. Wystarczy, że w pośpiechu nie będziemy dociskać pedału sprzęgła, a praca skrzyni biegów będzie utrudniona, lub też będziemy słyszeć ciągle dziwne zgrzyty. Zobacz też, czy czasem nie ma żadnych ograniczników pod pedałem sprzęgła, które może nie być do końca dociskane z powodu zbyt grubego lub zbyt dużej ilości dywaników, leżących bezpośrednio pod nim.
Warto także zweryfikować, czy problem czasem nie leży po stronie źle wyregulowanej linki lub też popychaczy. Może jednak okazać, się że całe sprzęgło będzie się nadawać do wymiany. W takich okolicznościach, oczywiście przyjdzie nam jedynie zgłosić się do mechanika i wziąć na siebie dość wysokie koszty naprawcze. Ponieważ już sama wymiana oleju, może kosztować nas nawet 200 złotych. Zatem wymiana sprzęgła, w zależności od modelu to koszt rzędu od kilkuset złotych do nawet 2 tys. złotych.
Kolejnym objawem, który uchodzi za wyjątkowo niepokojący, jest dziwny odgłos przypominający zgrzytanie. W tym przypadku rzeczywiście nasza uwaga powinna być w największej mierze skupiona na mechanizmie skrzyni biegów. Do takich najczęstszych usterek zalicza się popychacze, których żywotność już dawno się skończyła, bądź też linki, które prawie się spaliły. Jeżeli dochodzi do takich usterek, to warto przyjrzeć się swojemu prowadzeniu samochodu. Prawdopodobnie popełniamy błędy podczas naciskania sprzęgła. Dlatego niestety często musimy płacić za własne błędy.
Kolejną przyczyną, jaką możemy doszukiwać się po stronie zgrzytów, jest zużycie synchronizatorów. Jeżeli działają nieprawidłowo, przez co nie są w stanie wyrównać pracy wszystkich elementów pracujących pod nimi, wtedy rzeczywiście może dojść do wydawania przeróżnych i dziwnych dźwięków. Pamiętajmy, by w sytuacji, gdy tylko usłyszymy dziwne dźwięki, natychmiast wybrać się do mechanika, ponieważ dalsza jazda pociągnie wyłącznie jeszcze gorsze szkody. A co za tym idzie również jeszcze więcej wydatków związanych z naprawą samochodu. Nie mówiąc już o tym, że nieprawidłowo działająca skrzynia biegów, może przyczynić się nawet do utraty kontroli nad pojazdem w czasie podróży. Tego chyba każdy chciałby uniknąć.
Jakich usterek możemy się jeszcze spodziewać po manualnej skrzyni biegów? Na pewno powinniśmy wspomnieć o tym, że jeżeli hamujemy i zaczynamy przyspieszać, to lewarek zaczyna się mocno ruszać. Takie objawy nie powinniśmy pozostawić bez dalszej obserwacji lub najlepiej zaprowadzenia samochodu prosto do mechanika. Ponieważ tak naprawdę w tym przypadku możemy mieć do czynienia ze zużyciem się poduszek mocujących skrzynię, a także mechanizmu odpowiedzialnego za sterowanie skrzynią biegów. W tym przypadku będziemy mówić oczywiście o popychaczach i linkach. Niestety w obydwu przypadkach będziemy mieli do czynienia z kosztami naprawy, wynoszącymi po kilkaset złotych od usterki.
O ile zgrzyty podczas pracy skrzyni biegów są zjawiskiem bardzo częstym, tak tylko w niektórych modelach możemy mieć do czynienia ze specyficznym wyciem. Chociaż trzeba przyznać, że właściciele Fiata 500 muszą się z tym odgłosem po prostu zmierzyć, bo to jest uroda tego modelu. Natomiast, jeżeli w nietypowych modelach usłyszy się taki odgłos, to ponownie, jak najszybciej należy wybrać się do mechanika. Ponieważ może okazać się, że wina leży po wyeksploatowanych już kołach zębatych lub też łożyskach. Niestety jeżeli zbagatelizujemy problem, to możemy doczekać się uszkodzenia całej obudowy skrzyni biegów. To już będzie nas zmuszać nie tylko do wymiany konkretnych podzespołów, ale raczej już do wymiany całego układu. W takim razie koszty będą sięgać nawet 2 tys. złotych.
Ktoś, kto dużo jeździ po mieście, niestety znacznie szybciej będzie musiał zmierzyć się również z naprawą skrzyni biegów lub sprzęgła. Tym bardziej, zależy dużo od naszego stylu jazdy. Im mniej przemyślanych manewrów na rzecz agresywnych ruchów, tym szybsza eksploatacja podzespołów. Należy jednocześnie powiedzieć, że warto odłożyć konkretną gotówkę na naprawę skrzyni biegów, ponieważ to i tak w przyszłości będzie nieuniknione. Szczególnie, jeżeli nie zamierzamy aż tak szybko pozbyć się samochodu, by zastąpić go nowym.