Uszczelka pod głowicą znajduje się między głowicą, a kadłubem silnika. Przez ten element przepływa olej oraz płyn chłodniczy dzięki przeznaczonym do tego celu kanałom. Element ten w teorii nie jest elementem eksploatacyjnym, co nie oznacza, że nie może ulec uszkodzeniu.
Objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą
Istnieje wiele objawów świadczących o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. O awarii tego elementu może świadczyć między innymi duży ubytek płynu chłodniczego. Oprócz tego z rury wydechowej wydostaje się biały dym, a pod korkiem zbiornika płynu chłodniczego można znaleźć orzechowy nalot. Silnik z uszkodzoną uszczelką pod głowicą ma problemy z odpaleniem, podnosi się jego poziom oleju oraz znacznie zwiększa się jego temperatura. Dodatkowo o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą świadczyć może zapach spalin odczuwany wewnątrz pojazdu. Silnik pracuje bardzo nierówno na wolnych obrotach.Kontrola stanu uszczelki pod głowicą
Jeśli powyższe objawy zaniepokoją użytkownika pojazdu to może on sprawdzić stan uszczelki pod głowicą. W pierwszej kolejności nie trzeba od razu jechać do warsztatu i można spróbować sprawdzić element samodzielnie. W sieci można dokonać zakupu specjalnych zestawów do kontroli stanu uszczelki pod głowicą. Taki zestaw obejmuje plastikową rurkę znajdującą się na korku z gumy, który ma stożkowy kształt. W zestawie tym dostępne jest 100 ml płynu. Do rurki należy wlać 3 ml płynu, a następnie trzeba ją umieścić w miejscu korka w zbiorniku wyrównawczym. Po wykonaniu tych czynności należy odpalić silnik (powinien być zimny, więc najlepiej wykonać test po całonocnym postoju). Płyn zmienia kolor na zielony lub żółty po kontakcie z dwutlenkiem węgla (jego kolor zależy od tego czy mamy do czynienia z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym). Jeśli płyn nie zmienia koloru to znaczy to, że uszczelka jest sprawna. W przypadku zmiany barwy konieczne jest udanie się do serwisu.Jazda z uszkodzoną uszczelką pod głowicą i jej poważne konsekwencje
Jazda z uszczelką pod głowicą, która jest uszkodzona może doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji. Pierścienie tłokowe mogą ulec zapieczeniu, głowica może zostać skrzywiona, a w skrajnych przypadkach można zatrzeć wał na panewkach lub cały silnik. W przypadku zatarcia silnika konieczna jest jego wymiana na inną jednostkę napędową.