Wypalanie gniazd zaworowych
Jedna z najbardziej znanych legend miejskich mówi o tym, że gaz powoduje wypalanie gniazd zaworowych. Temperatura spalania gazu LPG jest o wiele wyższa niż w przypadku benzyny. Jeśli jednak mamy do czynienia z normalną eksploatacją, wówczas średnia temperatura spalania mieści się poniżej normy producentów jednostek napędowych. Oznacza to, że spalanie gniazd zaworowych może być o wiele szybciej przyspieszone w wyniku spalania zbyt ubogiej mieszanki. Jeśli instalacja jest dobrze wyregulowana, wówczas nie ma mowy o takim problemie.Szybsze zużycie jednostki napędowej
Wielu kierowców boi się, że LPG spowoduje szybsze zużycie silnika w pojeździe. Ta legenda posiada w sobie małe ziarno prawdy, jednak zużycie spowodowane jest przede wszystkim przez zły dobór i nieprawidłowy montaż instalacji gazowej. Aby uniknąć takich problemów należy wybrać instalację renomowanej firmy dedykowaną dla danego rodzaju silnika. W takiej sytuacji żywotność jednostki napędowej nie będzie różnić się od żywotności silnika zasilanego benzyną. Warto też wspomnieć, że na rynku motoryzacyjnym dostępnych jest bardzo wiele pojazdów posiadających fabryczne instalacje gazowe. Pojazdy te pokonały bez większych problemów 500-600 tysięcy kilometrów.Strzelanie podczas jazdy
Irytujące strzały słyszane podczas jazdy są związane ze starymi systemami mieszalnikowymi, które zostały źle wyregulowane. Jeśli wykorzystywany jest wtrysk sekwencyjny, wówczas ryzyko występowania takich wystrzałów praktycznie zmniejsza się do zera. Nowoczesne instalacje LPG radzą sobie dobrze nawet w przypadku drobnych usterek układu zapłonowego. W przypadku zużycia przewodów lub świec zapłonowych, komputer automatycznie przełączy jednostkę napędową na zasilanie benzyną. W takiej sytuacji należy udać się do serwisu.Gorsze osiągi powodowane przez instalację LPG
Pomiary prowadzone przez różne europejskie instytucje wykazały, że zasilanie LPG nie ma wpływu na osiągi pojazdu. Dobrze wyregulowana instalacja gazowa jest w stanie utrzymać fabryczne parametry jednostki napędowej oraz przyspieszenie deklarowane przez producenta pojazdu. Negatywne skutki mogą być odczuwane jedynie w przypadku systemów mieszalnikowych przeznaczonych do silników sprzed 20-40 lat. Jeśli stosowana jest instalacja z bezpośrednim wtryskiem gazu to osiągi nie tylko się nie pogorszą, ale również mogą ulec poprawie. Istotna jest również jakość elementów oraz stan silnika.Wybuchające zbiorniki z gazem
Każda butla gazowa posiada homologację na okres 10 lat. W razie poważnego wypadku jest to bardzo często jedyna część pojazdu, która pozostaje w nienaruszonym stanie po zmiażdżeniu elementów konstrukcyjnych. Taki są bowiem standardy bezpieczeństwa. Gaz staje się wybuchowy, gdy jego stężenie w powietrzu sięga poziomu 1,5-3%. W przypadku pożaru zbiorniki posiadają odpowiednie zabezpieczenia chroniące przed gwałtownym zwiększeniem się ciśnienia. Badania ADAC wykazały, że nie ma możliwości rozerwania butli gazowej.Nieprzyjemny zapach gazu
Zapach gazu nie jest przyjemny, ale specjalnie posiada on taką woń ze względu na bezpieczeństwo. Dzięki temu o wiele łatwiej można wykryć potencjalne zagrożenie. Warto jednak zaznaczyć, że taki problem praktycznie nie istnieje w nowoczesnych instalacjach. Dobrze zamontowane wtryskiwacze działają tak samo dobrze jak w zasilaniu benzynowym. Po zgaszeniu silnika zostają one zamknięte i nie ma w nich nawet bardzo małej ilości gazu, który nie uległ spaleniu. Jest to zauważalne między innymi w nowych autach, które posiadają dedykowane instalacje. Tam nie wyczuwa się nieprzyjemnego zapachu, a to z kolei oznacza brak problemów i maksymalne bezpieczeństwo. W starszych pojazdach ze starszymi instalacjami zapach gazu wydostaje się również z rury wydechowej, jednak w nowych systemach ten problem praktycznie nie występuje.Nowoczesne instalacje gazowe działające na bazie bezpośredniego wtrysku nie wpływają negatywnie na stan jednostki napędowej i w sumie ciężko je nawet zauważyć. Niektóre silniki zużywają wyłącznie gaz i przełączają się na benzynę tylko w przypadku braku LPG w butli. Oczywiście istotne jest dobranie odpowiednich elementów i właściwa regulacja systemu. Dobry system będzie wydajny i trwały nawet przez 500 tysięcy kilometrów, a jego koszt zwróci się po przejechaniu 30-40 tysięcy kilometrów.