Kontrola szczelności to podstawowa czynność jaką należy wykonać w pojazdach, których silniki są zasilane przy pomocy instalacji LPG. Szczególnie pora zimowa jest uciążliwa, ponieważ duże różnice temperatur w połączeniu z ruchami nadwozia względem innych elementów w pojeździe to czynniki, które mogą negatywnie wpłynąć na stan połączeń gazowych w instalacji LPG.
Jednym z najlepszych sposobów kontroli jest użycie specjalnego urządzenia zwanego detektorem nieszczelności. Wykrywacz taki znajduje nieszczelności i informuje o nich przy pomocy sygnału dźwiękowego oraz błyskających lampek.
Wymiana filtrów w instalacji LPG
Spadek mocy silnika przy przyspieszaniu, wyższy poziom spalania gazu, nierówna praca jednostki napędowej oraz jej samoczynne wyłączanie się podczas pracy na gazie mogą być objawami zapchanego filtra, który nie został wymieniony na czas. Po zimie warto zwrócić uwagę na stan filtra i dokonać jego wymiany, jeśli jest ona potrzebna. W instalacjach IV generacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu znajdują się dwa filtry (fazy ciekłej oraz lotnej). Zabezpieczają one silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do niego razem z gazem. Generalnie zaleca się wymianę takich filtrów po każdorazowym przejechaniu 10 tysięcy kilometrów.Prawidłowa kalibracja instalacji LPG
Bardzo ważnym etapem przeglądu jest odpowiednia regulacja instalacji LPG, która może zostać rozregulowana po zimie i nie tylko. Jest to najistotniejszy etap przeglądu, ponieważ instalacja bez właściwej regulacji nie będzie oszczędna, a auto nie będzie się zachowywać tak jak powinno. Pojazd będzie po prostu spalał za dużo gazu. Kalibracji dokonuje się przy pomocy komputera, który podłącza się do samochodu. Dzięki temu spalanie będzie niskie, a silnik będzie pracował płynnie bez szarpania i gaśnięcia.Generalnie wyżej wspomniane etapy przeglądu należy wykonywać co 10 tysięcy kilometrów. Warto również przy okazji zwrócić uwagę na inne elementy eksploatacyjne pojazdu.
Kontrola stanu świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia oraz wymiana oleju
Należy pamiętać, że silnik zasilany gazem LPG pracuje w zupełnie innych warunkach niż jednostka napędowa zasilana benzyną. Jest to szczególnie odczuwalne dla układu zapłonowego i świec zapłonowych, których żywotność jest krótsza w przypadku jazdy na gazie. Warto pamiętać o regularnej kontroli i wymianie świec, ponieważ mogą powodować problemy z uruchomieniem silnika oraz jego płynną pracą.Warto również regularnie kontrolować stan przewodów wysokiego napięcia. Wszelkie pęknięcia i przebicia skutkują tym samym co zużyte świece zapłonowe. W przypadku wykrycia nieprawidłowości nawet na jednym kablu, warto wymienić cały komplet.
Przy okazji kontroli instalacji LPG można zadbać o wymianę oleju w silniku. Dzięki temu jednostka napędowa będzie zawsze miała zapewnione odpowiednie smarowanie i jak najlepsze warunki pracy.
Kontrola wtryskiwaczy i reduktora gazu
W sekwencyjnej instalacji gazowej warto zwrócić uwagę na typowo eksploatacyjne elementy, takie jak reduktor gazu oraz wtryskiwacze. Butla, kable i sterownik są z kolei elementami bezobsługowymi, na które nie wpływa jakość gazu czy też częste uruchamianie jednostki napędowej. Oznacza to, że reduktory i wtryskiwacze również należy wymieniać, a częstotliwość wymiany zależy od ich jakości i warunków w jakich są użytkowane.Jeśli chodzi o reduktor to jego zużycie w większym stopniu zależy od cykli ogrzewania i chłodzenia, a nie od przebiegu. Takie cykle sprawiają, że zmieniają się właściwości membran tego komponentu. Wtryskiwacze z kolei są bardziej wrażliwe na przebieg niż na liczbę rozruchów silnika. Razem z wymianą reduktora warto pomyśleć o wymianie przewodów wodnych znajdujących się w układzie chłodzącym.