Wiele czynności konserwacyjnych i naprawczych w samochodach wymaga odkręcania śrub. Są to elementy zapewniające połączenie różnych komponentów pojazdów oraz ich stabilność, itp. Czasami jednak śruby mogą się zapiec lub zardzewieć i ich odkręcenie może być problematyczne. Istnieją jednak sposoby walki z tym problemem.
Stosowanie preparatów penetrująco-smarujących
Zastosowanie wspomnianego wyżej preparatu jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań. Wystarczy popryskać nim śrubę i odczekać aż płyn zacznie działać. Ważne jest, aby preparat miał możliwość przedostania się do gwintu. W przypadku śrub szczelnie przylegających do powierzchni preparat niestety nie będzie miał na to szans. W takiej sytuacji można spróbować delikatnie ostukać śrubę młotkiem, pamiętając o tym, aby nie uszkodzić jej gwintu oraz innych elementów. W ten sposób struktura zapieczenia może się poluzować i płyn dotrze do gwintu.
Klucz udarowy i jego prawidłowe użytkowanie
Bardziej profesjonalnym sposobem jest użycie tak zwanego klucza udarowego. Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi tego typu. Klucze te są wykonane z trwałych materiałów, które są w stanie wytrzymywać różne siły uderzeń. Najczęściej takim materiałem jest stal chromowo-molibdenowa charakteryzująca się wysoką twardością oraz wytrzymałością.
Samo użytkowanie klucza udarowego jest łatwe. Należy nałożyć go na łeb śruby, a następnie uderzyć młotkiem w jego ramię. Uderzenie spowoduje powstanie dużego momentu obrotowego, dzięki któremu możliwe będzie ruszenie śruby. Dzięki temu uderzenie nie spowoduje uszkodzenia struktury połączenia śrubowego.
Podgrzewanie zapieczonych połączeń
Kolejną ciekawą metodą jest stosowanie otwartego ognia do podgrzewania zapieczonego połączenia. W tym przypadku należy jednak zwrócić uwagę czy w pobliżu zapieczonej śruby nie znajduje się żadna substancja łatwopalna i nie ma zagrożenia eksplozją. Płomień należy nakierować na połączenie, które trzeba podgrzać do temperatury 500 stopni Celsjusza, a następnie należy polać je zimną wodą. Gwałtowne ochłodzenie może spowodować zmianę struktury zapieczenia i poluzowanie śruby.
Świece i wtryskiwacze
W przypadku świec i wtryskiwaczy problem jest poważniejszy ze względu na zadania jakie spełniają w silniku. W przypadku ich zapieczenia nie wolno podejmować żadnych samodzielnych prób podgrzewania, wybijania i wyciągania takich elementów. Mogą się one rozpaść, a także może zostać uszkodzony ich gwint. Fachowcy do niedawna radzili sobie z takimi problemami poprzez demontaż głowicy silnika, jednak teraz nowoczesne firmy posiadają specjalistyczne urządzenia o dużej sile, które są w stanie usuwać zapieczone i urwane świece oraz wtryski bez demontażu głowicy. Praca takich specjalistów jest szybsza i łatwiejsza jeśli elementy nie zostały uszkodzone w wyniku samodzielnych prób ich wyjmowania.