Statystyki podziałów i szczyty
Chociaż większość modeli pojazdów zawsze działa inaczej w zależności od roku budowy i użytkowania, wciąż istnieją modele samochodów, które prawie nigdy się nie blokują, a inne ulegają awarii szczególnie często. Obecna ocena pokazuje, że szczególnie modele niemieckich producentów premium okazały się szczególnie niezawodne. Tak więc Audi (A1, A3, A4, A5, Q3, Q5, A6), BMW (seria 1- i 2, seria X1, 3- i 4, seria X3, 5), a także Mercedes (klasa A, B, CLA, GLA , GLC, GLK, GLE) najlepiej odciąć. Z drugiej strony Mercedes E-Class miał wiele awarii. Powodem były problemy z takimi komponentami, jak rozrusznik, stacyjka i akumulator, a także wady układu kierowniczego. Jest tylko pod górę w modelach z 2013/2014.
Modele Toyoty (Aygo, Yaris), Mitsubishi (Space Star, ASX) i szczególnie duża liczba małych pojazdów są również mniej podatne. Należą do nich Citroën C3, Honda Jazz, Mazda CX-3, Renault Captur, Fiat Punto i Mini. Modele Smart (Fortwo i Forfour), Fiat 500 i Hyundai i20 miały alarmująco wysokie liczby awarii. Ale także faworyci rodziny, tacy jak Ford S-Max, Seat Alhambra i prawie identyczny brat VW Sharan, a także dwa modele Opla (Meriva i Insignia). Szczególnie słabo spisały się Nissan Qashqai i Kia Ceed (zbudowany w 2011 roku).
Najczęstsze wady
Ale dlaczego pojazd się zatrzymywał? Według statystyk awarii 2020 akumulator był najczęstszą przyczyną awarii pojazdu na poziomie 41,8 procent. Zwykle działo się to między piątym a szóstym rokiem, co odpowiada średniej żywotności 12-woltowej baterii pokładowej. Ale wielu młodym pojazdom pozostawiono także puste lub uszkodzone akumulatory. Jednym z powodów mogą być liczne odbiorniki elektryczne na pokładzie. 17,4 procent pojazdów miało problemy z silnikiem. Należą do nich na przykład wtrysk, czujniki i zapłon. Układ elektryczny, w tym rozrusznik lub oświetlenie, stanowi 10,6 procent wszystkich awarii.
Na 7,4 procent, co nie jest jeszcze powodem do niepokoju, ale wraz ze wzrostem procentu zauważono awarie opon. Przypisuje się to często brakującym oponom zapasowym. Obecnie w pojeździe jest zwykle tylko jeden zestaw naprawczy do opon, co często jest kłopotliwe w użyciu. Właściciele samochodów dowiadują się również w przypadku awarii, że brakuje zestawu naprawczego lub upłynął termin jego ważności.