Jednostki napędowe zasilane benzyną
Silniki benzynowe wolnossące charakteryzują się dość dużą trwałością i niezawodnością. O wiele bardziej problematyczne są jednostki z turbodoładowaniem. Oczywiście nie oznacza to, że silniki wolnossące są niezniszczalne.Aktualne technologie producentów silników opierają się na tak zwanym downsizingu, którego głównym założeniem jest stosowanie turbodoładowania. Takie silniki są po prostu bardziej skomplikowane pod względem technicznym. Bardzo wiele części jest zmuszonych do pracy w trudnych warunkach wysokiego ciśnienia oraz dużych sił działających na drobne elementy ruchome.
Silniki wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa bardzo często mają problemy ze zużytymi wtryskiwaczami oraz uszkodzonymi pompami wysokiego ciśnienia. Bardzo problematyczny w tym przypadku jest również nagar zbierający się w kolektorze dolotowym i na zaworach dolotowych. Zmniejsza on dopływ powietrza do silnika co pogarsza jego osiągi. Powoduje on również zwiększone ryzyko samoczynnej detonacji mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze cylindra (tak zwane "spalanie stukowe").
W silnikach turbodoładowanych mamy do czynienia z wysokimi wartościami momentu obrotowego, które wymagają zastosowania łańcuchów rozrządu. Są to elementy bezobsługowe, a ich wymiana jest bardzo droga. Niestety duże naprężenia spowodowane wysokimi momentami obrotowymi sprawiają, że elementy te często ulegają uszkodzeniu.
Oczywiście w silnikach benzynowych należy pamiętać o regularnej kontroli cewek zapłonowych, świec i przewodów wysokiego napięcia. Są to z pozoru błahostki, które mogą jednak znacznie pogorszyć pracę silnika, a nawet uniemożliwić jazdę.
Dieslowskie jednostki napędowe
Silniki wysokoprężne cieszą się dużą popularnością wśród wielu osób. Są one oszczędne, ale niestety w przypadku awarii należy liczyć się ze sporymi kosztami. Problemy zwykle zaczynają się po przejechaniu około 200 tysięcy kilometrów.Jednym z istotnych elementów nowych silników wysokoprężnych jest turbosprężarka. Odpowiada ona za zapewnienie odpowiedniej mocy i momentu obrotowego. Problemy z przyspieszaniem oraz gwizd w czasie jazdy może oznaczać uszkodzenie takiego elementu. Wymiana na nową turbosprężarkę jest kosztowna. Dobrym i tańszym pomysłem jest regeneracja. Zwlekanie z wymianą lub naprawą turbosprężarki doprowadza do rozbiegania silnika (przepuszczania oleju do kolektora dolotowego), a to z kolei powoduje poważne awarie jednostki napędowej.
Bardzo często w pojazdach z silnikami Diesla właściciele mają problemy z wtryskiwaczami Common Rail. Najczęstszym problemem jest uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia spowodowane zanieczyszczeniami oraz paliwem słabej jakości. Zasysane są wówczas cząstki stałe powodujące uszkodzenia. Podobne problemy dotyczą pompowtryskiwacze. Tutaj jednak wymiana jest jeszcze droższa, ponieważ każdy wtryskiwacz wyposażony jest we własną pompę.
Bardzo dużą kontrowersją związaną z pojazdami wyposażonymi w silniki wysokoprężne jest filtr cząstek stałych DPF. Odpowiada on za wypalanie sadzy, jednak w przypadku aut użytkowanych głównie w mieście filtry takie często się zapychają. Jest to również jedna z przyczyn rozbiegania silnika.