Czy tuning chipów jest szkodliwy?
Aby odpowiedzieć na pytanie, czy strojenie chipów jest szkodliwe, najpierw trzeba spojrzeć na silnik produkcyjny. Zwykle jest on dostrojony przez producenta w taki sposób, aby wydajność, trwałość, zużycie i emisje były zrównoważone, między innymi. Jeśli moc zostanie teraz zwiększona, dzieje się to kosztem innych czynników - zawsze! Ponieważ dodatkowa moc zwiększa obciążenie silnika. Zwiększone zużycie jest wstępnie zaprogramowane. Podobnie jak zwiększone zużycie i więcej gazów wydechowych.
Chiptuning ma znaczenie ...
... jak tuningowany jest samochód. Jeśli udasz się do specjalisty z samochodem i dostroisz oprogramowanie odpowiedniego silnika, masz mniej obaw przed uszkodzeniem niż ktoś, kto podłącza tuning box. Ten ostatni najlepiej nadaje się również do kilku modeli. Istnieje duże ryzyko, że silnik nie wytrzyma długo. Poważny tuner natomiast podejdzie do strojenia indywidualnie i powstrzyma się od zwiększania wydajności, jeśli nie jest to opłacalne lub zbyt ryzykowne.
Ważne: Niektórzy producenci skrzynek tuningowych dają gwarancję na silnik i układ napędowy. Zdecydowanie powinieneś zwrócić na to uwagę przy wyborze dostawcy.
... jak bardzo silnik jest obciążony ,gdy samochód ma większą moc.
Dlatego ważne jest, aby pojazd z dostrojonym chipami miał dobry styl jazdy, co oznacza: brak pełnego otwarcia przepustnicy, gdy silnik jest zimny, regularne wymiany oleju, przestrzeganie okresów serwisowych.
... który silnik jest dostrojony.
Na przykład silniki wysokoprężne z szyną common rail są popularne wśród tunerów chipowych, ponieważ można tutaj oczekiwać dużej mocy wyjściowej. Jednak w przypadku silników seryjnych ciśnienie szyny jest już często na granicy. Jeśli dodasz tutaj więcej, możesz już przygotować się na zepsutą pompę wysokociśnieniową. I odwrotnie, istnieją silniki, które dość dobrze tolerują dostrajanie układów, ponieważ rezerwy mocy są faktycznie zapewniane przez producenta. Tak jest na przykład w przypadku silnika Mercedes M 273 (55): chociaż jest to silnik wolnossący, moc można łatwo zwiększyć z 388 KM (standard) do 430 KM.
... w czym uczestniczy układ napędowy.
Ponieważ tylko dlatego, że silnik dobrze toleruje dostrajanie wiórów, nie oznacza to, że inne komponenty również dobrze sobie radzą z wydajnością. Czy chciałbyś kilka przykładów? Koła łopatkowe Turbo nie zawsze są w stanie poradzić sobie ze zwiększonymi prędkościami w celu zwiększenia dopływu powietrza. Wtryskiwacze mogą dostarczać więcej paliwa tylko przez dłuższy okres wtrysku. Może to wywołać brzydką reakcję łańcuchową (przegrzanie tłoka, topienie filtra sadzy, zepsuty katalizator ...). Ponadto istnieje ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów lub pęknięcia sprzęgła.