Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 28.06.2017 · 0 komentarzy · 607 wyświetleń

Zużycie sprzęgła oraz jego wymiana

Sprzęgło to element, który jest odpowiedzialny za płynne przekazywanie momentu obrotowego silnika na układ napędowy. Nowoczesne silniki generują coraz większy moment obrotowy, a to przekłada się na coraz większe zużycie sprzęgła. Przyczyn zużycia takiego elementu jest bardzo wiele.

Sprzęgło jest elementem, który rzadko ulega gwałtownemu zepsuciu tylko po prostu pogarsza się jego jakość pracy. W związku z tym kierowca może przegapić proces zużycia. Warto więc zwrócić uwagę na pierwsze objawy zużywającego się elementu:

  • problem z włączeniem pierwszego biegu oraz biegu wstecznego,
  • pedał sprzęgła jest twardy lub wyraźnie wibruje, gdy jest on wciskany,
  • sprzęgło reaguje bardzo wysoko albo bardzo nisko,
  • pojazd nie przyspiesza pomimo, że rosną obroty silnika (taka sytuacja ma miejsce przy włączeniu biegu i mocniejszym wciśnięciu pedału gazu), auto ma problemy z podjechaniem pod małą górkę, itp.
  • auto ma problemy z płynnym ruszaniem.


Oczywiście wspomniane wyżej objawy wcale nie muszą oznaczać konieczności wymiany sprzęgła. Czasami przyczyny są o wiele prostsze (np. zapowietrzony układ hydrauliczny odpowiedzialny za sterowanie sprzęgłem). W związku z tym konieczna jest dokładna diagnostyka przeprowadzona w warsztacie samochodowym.

Co może spowodować zużycie sprzęgła?


Przy standardowej, normalnej eksploatacji, sprzęgło jest w stanie wytrzymać 100-200 tysięcy kilometrów bez żadnych awarii. Oczywiście jeśli jest ono używane nieprawidłowo, wówczas może wytrzymać tylko część planowanego przebiegu.

Dużymi problemami dla sprzęgieł są nowoczesne silniki wysokoprężne. Mocne silniki z turbodoładowaniem generują momenty obrotowe 2-3 razy wyższe niż w silnikach benzynowych. Ich sprzęgła wcale nie są większe niż w słabszych autach benzynowych. Jeśli więc ktoś ma "ciężką nogę" to może zużyć sprzęgło już po pokonaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Problematyczne są również wycieki oleju powodujące zanieczyszczenie tarczy sprzęgłowej. Warto więc zwrócić na to uwagę i przy wymianie lub naprawie sprzęgła konieczne jest wyczyszczenie wszystkich pyłów, oleju, itp.

Podstawową przyczyną uszkodzenia lub zniszczenia sprzęgła jest jego zbyt ciężka praca. Przeciążenie i częsta wymiana sprzęgła grozi pojazdom użytkowanym w terenie, ciągnącym duże i ciężkie przyczepy oraz autom kierowców, którzy lubią ostro, gwałtownie ruszać z miejsca. Sprzęgła montowane seryjnie reagują również źle na podkręcanie silników. Po chiptuningu często może się okazać, że sprzęgło pracuje na granicy swojej wytrzymałości. Kolejne przyczyny poważnych uszkodzeń sprzęgła są związane z jego nieprawidłowym użytkowaniem. Jazda na półsprzęgle, ruszanie na zbyt dużym biegu, trzymanie nogi na pedale podczas jazdy to złe nawyki, które doprowadzają do szybszego zużycia i uszkodzenia tego komponentu. W związku z tym należy unikać wspomnianych wyżej przyczyn, aby uniknąć poważnej awarii.

Koszty wymiany sprzęgła


W przypadku większości modeli samochodów dostępne są komponenty określane mianem kompletnych sprzęgieł. Ich elementy to tarcza, docisk, łożysko oraz dwumas (w modelach wyposażonych w dwumasowe koło zamachowe). Elementy te można również kupować osobno. Pojedyncze części można wymieniać jedynie gdy uległy one awarii w wyniku wady fabrycznej. W przypadku normalnego zużycia, również pozostałe elementy będą wymagać wymiany. Istnieje też możliwość zaoszczędzenia pieniędzy wybierając sprzęgła regenerowane. Najlepszym wyborem są regenerowane sprzęgła pochodzące od autoryzowanych serwisów oraz producentów. Koszt wymiany lub regeneracji różni się w zależności od rodzaju sprzęgła i modelu pojazdu. Waha się on w granicy kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Wymiana sprzęgła zadaniem dla fachowca


Sprzęgło jest typowo eksploatacyjną częścią pojazdu, więc spora liczba mechaników oferuje jego wymianę. Proces taki wymaga stosowania nowoczesnego sprzętu i doświadczenia. Procedura wymiany jest czasochłonnym procesem i wymaga wyciągnięcia skrzyni biegów, aby móc się w ogóle do niego dostać. W pierwszej kolejności należy spuścić olej ze skrzyni, wyjąć półosie (napęd na przód) lub wał napędowy (napęd klasyczny), a także należy odpiąć linkę sprzęgła lub przewód odpowiadający za doprowadzanie płynu hamulcowego do siłownika sprzęgła (sprzęgło hydrauliczne). Kolejną czynnością jest demontaż wybieraka zmiany biegów, odpięcie przewodów czujnika świateł cofania i innych czujników znajdujących się na skrzyni biegów. Konieczny jest też demontaż rozrusznika. Dopiero po wykonaniu tych czynności można demontować skrzynię biegów. Po uzyskaniu dostępu do sprzęgła należy wyciągnąć tarczę znajdującą się pod dociskiem oraz koło zamachowe (w przypadku pojazdów z kołem dwumasowym). Bardzo ważna jest wymiana łożyska wyciskowego znajdującego się na wałku sprzęgłowym. Dotarcie do sprzęgła jest czasochłonne, więc warto wszystko wyczyścić i wymienić cały komplet, żeby uniknąć tego pracochłonnego i drogiego procesu przez długi czas.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt