Już w 2011 r. model Audi A4 został poddany faceliftingowi, a oferta producenta poszerzyła się o wersję Allroad. Sportowa wersja modelu – RS4 – weszła na rynek w 2012 r. Konstrukcja Audi A4 bazuje na modułowej koncepcji. Karoseria charakteryzuje się podłużnym kształtem. Silnik również jest umieszczony podłużnie.
Gama jednostek napędowych
W gamie jednostek napędowych znajdziemy silniki benzynowe, w tym wszystkie z czterema zaworami na jeden cylinder. Podstawową jednostką był silnik rzędowy cztero – cylindrowy z turbodoładowaniem 1.8 TFSI, o mocy 120 KM. Pojawiła się także jego mocniejsza wersja o mocy 160 KM, zwiększona następnie do 170 KM.
Gama jednostek napędowych objęła również czterocylindrowy silnik 2.0 o mocy 180 KM, jego wzmocniona wersja (211 KM) z napędem na cztery koła, a także sześciocylindrowy silnik 3.0 TFSI o mocy 272 KM plus jego wzmocniona wersja 333 KM zamontowana w S4.
W gamie jednostek napędowych znalazł się ulepszony silnik 3.2 V6 FSI. Jego moc wynosi 265 KM, co udało się osiągnąć m.in. poprzez zastosowanie systemu zmiennego skoku zaworów ssących Audi Valvelift. Pod maską wersji RS4 znajduje się natomiast silnik V8 4.2 FSI o mocy 450 KM. Auto ma napęd na cztery koła.
Dodatkowo w 2014 r. dostępną gamę silników wzbogacono o jednostkę napędową 2.0 TDI ultra (136 KM), jednostkę 2.0 TDI (120 KM) oraz silnik wysokoprężny rzędowy czterocylindrowy 2.0 TDI (143 KM) oraz o nowy silnik sześciocylindrowy 3.0 TDI (204 KM) Napęd jest przenoszony przez sześciostopniową skrzynię manualną. Do wyboru są także dwie skrzynie automatyczne – skrzynia bezstopniowa Multitronic, albo skrzynia S – tronic z napędem quattro.
Na rynku wtórnym generacja 2000 – 2007 pilnie poszukiwana
Do najbardziej poszukiwanych modeli na rynku modeli używanych należy poprzednia generacja A4, produkowana w latach 2000 – 2007. Fakt ten trochę dziwi, biorąc pod uwagę, że skrzynie biegów oraz jednostki napędowe są awaryjne – usterki zaś generują bardzo wysokie koszty. W modelach sedana uszkodzeniu ulega najczęściej wiązka elektryczna, która prowadzi do pokrywy bagażnika. Najczęściej usterka polega na pęknięciu kabla w przepustach, gdzie kabel wchodzi do drzwi. Często usterkom ulegają również sprężarki klimatyzacji oraz przetwornice reflektorów ksenonowych, których wymiana generuje duże koszty. W najstarszych modelach A4 usterki dotyczą najczęściej centralnego, dużego wyświetlacza na desce rozdzielczej.
Przekładnia Multitronic w Audi A4 często zawodzi
W modelach z silnikiem 2.5 TDI i przekładnią Multitronic mogą pojawić się problemy. Najczęściej usterki objawiają się między innymi szarpaniem, trudnościami z uruchomieniem silnika, osłabionym przenoszeniem momentu obrotowego. Uszkodzeniom najczęściej ulegają sterowniki wewnątrz skrzyni biegów oraz łańcuchy. Z tego względu niektórzy posiadacze takich Audi A4 wymieniają skrzynię Multitronic, na standardową, mechaniczną skrzynię biegów.
Nadwozie w Audi A4 – najczęstsze usterki
Do najczęstszych usterek modelu A4 należą awarie w elektrycznych podnośników przednich szyb polegające na pękaniu linek. Problemem mogą być także zacierające się mechanizmy przednich wycieraczek. Usunięcie tej usterki wymaga czasami nie tylko ich wyczyszczenia, ale również ich wymiany.
Silniki w Audi A4 i ich najczęstsze usterki
Silnik benzynowy 2.0 TFSI czasami powoduje awarie – na przykład wytarcie wałka rozrządu na krzywce sterującej pompą wysokiego ciśnienia. Uszkodzeniu może ulec zawór, który steruje wariatorem faz rozrządu. Objawem takiej awarii może być klekot, stała lub chwilowa utrata mocy oraz szarpanie. Czasami może dojść również do defektu pompy oleju połączonej z kasetą i wałkami. Awarie pompowtryskiwaczy, dwumasowego koła zamachowego lub turbosprężarki występują często w modelach z jednostkami 2.0 TDI.
Audi A4 ma wiele plusów, ale trudno ukryć, że ma też minusy. Jeżeli mimo to nie tracisz zainteresowania tym modelem sprawdź dostępne oferty w internetowej bazie ogłoszeń samochody.io.