Stary i dobry Citroen Grand C4 Picasso FL doczekał się liftingu
Citroen Grand C4 Picasso to model, który został stworzony z myślą o określonej grupie odbiorców posiadających konkretne potrzeby. Są to głównie rodziny, którym zależy na dużej liczbie miejsc, pojemnym bagażniku oraz praktycznym wnętrzu charakteryzującym się dużą przestronnością. Teoretycznie auto ma więc ograniczoną grupę odbiorców i nie powinno sprzedawać się aż tak dobrze.Okazało się jednak, że na Citroena Grand C4 Picasso zdecydowało się aż 300 tysięcy rodzin. Pod względem stylistyki, model ten wydawał się być najdziwniejszy, ale to właśnie on stał się wzorem dla pozostałych modeli. Cactus, C3 czy też C5 Aircross charakteryzuje się podobną stylizacją.
Ostatnio model przeszedł lifting, więc warto przyjrzeć się zmianom.
Niewielkie ale istotne zmiany
Jeśli ktoś nie zwróci uwagi na szczegóły to stwierdzi, że zmieniło się niewiele. Model posiada taki sam kształt i identyfikację. Na przednim zderzaku umieszczono szeroki czarny wlot zwiększający dynamikę oraz elegancję dzięki połączeniu z chromem. Relingi dachowe posiadają również srebrny kolor i wyróżniają się na tle nadwozia. Dodatkowo do oferty wprowadzono kilka nowych kolorów, takich jak na przykład Lazuli Blue.Jeśli chodzi o tylną część to zmiany są mniej zauważalne. Zmienił się kolor logo na klapie bagażnika oraz zmianie uległy lampy LED. Dostępnych jest też kilka nowych wzorów felg i to by było na tyle. Auto wyglądało świeżo w 2013 i nadal tak się prezentuje.
Wnętrze i wyposażenie
W 2017 roku wprowadzono do oferty cztery nowe kolory wnętrza. Ekrany są dość sporych rozmiarów i zajmują dużą część wnętrza, więc ich motywy odpowiadają tapicerce. Dzięki temu całe wnętrze stanowi zgrabną i estetyczną całość.Najlepszym miejscem do podróży jest prawy przedni fotel z pakietu Lounge. Posiada on wysunięty podnóżek oraz system masażu pleców. Elementy te znacznie umilają jazdę i poprawiają jej komfort. Przednie zagłówki posiadają kształt utrzymujący głowę w miejscu oraz są miękkie, wygodne i przyjemne.
W ramach odświeżenia oferty, producent zdecydował się również na zmianę systemu multimedialnego. Poprawiono działanie dolnego 7-calowego ekranu, a nowy system pozwala na podłączenie do Internetu w celu uzyskania informacji o aktualnym ruchu drogowym w okolicy, itp. Górny 12-calowy ekran został również wyposażony w wiele nowych opcji wyświetlania.
W nowych Citroenach C4 Picasso zastosowano również lepsze dodatkowe wyposażenie. Na przykład przesunięcie nogi pod zderzakiem zapewni dostęp do 700-litrowego bagażnika. Pozwoli to na automatyczne otwarcie klapy. Podczas jazdy po autostradzie przyda się aktywny tempomat z funkcją zatrzymywania, który odciąży kierowcę. Zakres prędkości tego urządzenia to 30-180 km/h. Dostępny jest też system odpowiedzialny za utrzymywanie pasa ruchu i kontroli martwego pola działający od prędkości 12 km/h. Kolejnym udogodnieniem jest system kontroli zmęczenia, który sygnalizuje konieczność odpoczynku.
Bardzo ważnym udogodnieniem jest system hamowania bezpieczeństwa Active Safety Brake działający od 5 km/h do prędkości maksymalnej. W przypadku braku reakcji kierowcy na przeszkodę, samochód hamuje automatycznie. Dostępne są też systemy rozpoznające znaki drogowe oraz ostrzegające o kolizji z innym pojazdem.
Jednostki napędowe
Jeśli chodzi o nowe silniki to były one wprowadzane do oferty bez liftingu. W 2015 roku zastosowano nową jednostkę napędową 1.2 PureTech o mocy 130 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o aktualny facelifting to do silnika dodano automat EAT6. Oprócz tego model dostępny jest z silnikami 1.6 BlueHDI generującymi moc 100 lub 120 koni mechanicznych, 2.0 BlueHDI o mocy 150 koni mechanicznych oraz 1.6 THP o mocy 165 koni mechanicznych. Testowana była ostatnia wersja silnikowa z automatyczną skrzynią biegów EAT6 i systemem start-stop.Prezentowana wersja przyspiesza do 100 km/h w czasie 8,7 sekund, a jej prędkość maksymalna to 210 km/h. Silnik wyposażony jest w turbosprężarkę. Auto przyspiesza od 80 do 120 km/h w czasie 6,1 sekund.
Dzisiaj wielu ludzi zwraca uwagę na skrzynie dwusprzęgłowe, które co prawda pozwalają na błyskawiczną zmianę biegów, ale nie są konieczne w każdym aucie. W modelach Citroena stosowane są nadal klasyczne automaty wyposażone w hydrokinetyczny konwerter. Jest to komfortowe rozwiązanie poprawiające płynność zmiany biegów.
Manewrowanie, jazda i spalanie paliwa
Citroen Grand C4 Picasso to spore auto, które jest jednak bardzo poręczne. Jego długość nadwozia sięga poziomu 4,6 metrów. Parkowanie w zatłoczonych miejscach nie powinno być problemem, a podczas jazdy kierowca nie odczuje masy na poziomie 1300 kilogramów.Bardzo ważną zaletą jest wydajna praca układu kierowniczego. Nadwozie pojazdu nie wychyla się podczas pokonywania zakrętów. Oczywiście model ten nie jest autem sportowym tylko minivanem, więc jest on bardzo ładowny i praktyczny.
Wadą jest jednak tylna belka skrętna. Zawieszenie takie będzie działać inaczej, gdy auto jest obciążone oraz inaczej, gdy jedziemy bez obciążenia. Belka ta działa dobrze na prostej drodze, ale należy uważać na nierównych, wyboistych zakrętach.
Producent deklaruje spalanie paliwa na poziomie 5,6 l / 100 km. Zużycie paliwa w trasie to poziom 4,3 litrów na 100 kilometrów, natomiast w mieście auto spala 7,3 litra paliwa na 100 km. Testy potwierdziły te dane. Rozbieżności nie były duże.
Większe zaawansowanie techniczne, lepszy wygląd
Citroen Grand C4 Picasso charakteryzuje się najlepszym jak dotąd zaawansowaniem technicznym. Posiada on wszystkie rozwiązania charakterystyczne dla nowych samochodów. Nowoczesne systemy pozwolą na samodzielną jazdę pojazdu w korku z kontrolą pasa ruchu. Dodatkowo auto przypomni o znakach drogowych, ułatwi parkowanie oraz nagłe hamowanie.Pojazd ten jest o wiele ładniejszy oraz bardzo dynamiczny. Pomimo małych zmian, można śmiało stwierdzić, że wyszły one prezentowanemu modelowi na dobre.