Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 1.05.2020 · 0 komentarzy · 1048 wyświetleń

Dlatego tak ważna jest wymiana oleju przekładniowego?

Po napełnieniu przez producenta olej przekładniowy często pozostaje w przekładni przez cały okres użytkowania. Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego jest podana tylko w kilku przypadkach. Olej przekładniowy jest również zanieczyszczony ścieraniem w przekładni i traci swoje dobre właściwości smarne. W dłuższej perspektywie może to uszkodzić skrzynię biegów - a ostatecznie będzie to droższe niż wymiana oleju w skrzyni biegów.

Jaka jest funkcja oleju przekładniowego?

Olej przekładniowy pełni podobną funkcję jak olej silnikowy: smaruje koła zębate, które dokładnie się zazębiają, zmniejszając w ten sposób zużycie. Jednocześnie przyjmuje funkcję chłodzenia i czyszczenia: pochłania najmniejsze cząsteczki ścierne i transportuje je do filtra, aby nie powodowały niepożądanego tarcia w skrzyni biegów. W miarę starzenia się oleju przekładniowego staje się on coraz bardziej brudny i traci swoje dobre właściwości płynięcia z powodu obciążenia. Można to również ustalić na podstawie zachowania kierowcy w czasie. Typowe zmiany spowodowane przez stary olej przekładniowy to:

• Zmiana biegów nie działa już płynnie. Jest to szczególnie zauważalne w przypadku manualnej skrzyni biegów, gdy załączanie biegu i przenoszenie mocy są opóźnione.

• Przekładnie nie są już tak łatwe do włożenia. Dotyczy to zwłaszcza pierwszego i drugiego biegu. Zwłaszcza, gdy olej jest jeszcze zimny, zmiana biegów jest gwałtowna.

• Nawet w przypadku automatycznej skrzyni biegów szarpnięcie przy zmianie biegów może być jedną z konsekwencji.

• Grzechotanie podczas zmiany biegów.

• Plamy oleju pod skrzynią biegów wskazują, że skrzynia biegów przecieka. Olej przekładniowy należy uzupełnić i naprawić w razie potrzeby.

Cząsteczki mikroskopijne z powodu ścierania materiału zanieczyszczają olej w miarę upływu czasu.

Jeśli producent nie planuje wymiany oleju przekładniowego, olej przekładniowy powinien faktycznie trwać przez cały okres eksploatacji samochodu. Jednak ta wytrzymałość jest zwykle ograniczona do przebiegu od 150 000 do 180 000 kilometrów lub żywotności od ośmiu do dziesięciu lat. Jeśli nie zmienisz oleju przekładniowego najpóźniej po tym czasie, możesz założyć, że przekładnia nie osiągnie znacznie większego przebiegu. Ponieważ z czasem coraz więcej małych cząstek osadza się w oleju. Ponadto z czasem olej traci swoje dobre właściwości smarne. Z czasem następuje także stopniowa utrata oleju. Jeśli smarowanie skrzyni biegów nie jest już gwarantowane, spowoduje to wysokie zużycie i przegrzanie. Nie jesteś daleko od drogich uszkodzeń skrzyni biegów.

Jak często należy wymieniać olej przekładniowy?

Wymiana oleju przekładniowego - w przeciwieństwie do wymiany oleju silnikowego - jest konieczna tylko kilka razy w ciągu życia samochodu. Jeśli producent nie podaje odstępu czasu, który jest regułą, a nie wyjątkiem, pierwszą zmianę należy wprowadzić po przebiegu od około 80 000 do 100 000 kilometrów lub od sześciu do ośmiu lat. Tutaj jednak zależy to również od modelu i stylu jazdy: sportowy styl jazdy stawia większe wymagania względem przekładni, odpowiednio zwiększa zużycie, a tym samym pozwala na szybsze starzenie się oleju przekładniowego. To samo dotyczy krótkich podróży, które wymagają więcej od skrzyni biegów z powodu częstszych zmian biegów.
Niektóre skrzynie biegów mogą z łatwością pokonać 120 000 kilometrów z tym samym olejem, podczas gdy inne są całkowicie brudne po zaledwie 60 000 kilometrów. Dlatego należy uważać na olej przekładniowy i, jeśli to konieczne, zapytać konkretnie o stan podczas następnej usługi. Ponieważ podczas kontroli skrzynia biegów jest sprawdzana pod kątem wycieków i ilości oleju przekładniowego. Zwłaszcza, jeśli już odczuwasz oznaki przestarzałego oleju przekładniowego, wskazana jest jego szybka wymiana.

Ważne: po naprawie skrzyni biegów olej należy zawsze wymieniać i po około 5000 kilometrów. Ponieważ ścieranie jest największe w tym czasie i olej zawiera wiele pozostałości. Niezależnie od tego, czy jest to skrzynia manualna czy automatyczna.

Jak sobie radzić ze zmianą oleju przekładniowego?

Podczas wymiany oleju przekładniowego rozróżnia się prostą wymianę oleju i płukanie przekładni. W celu wymiany oleju przekładniowego olej jest spuszczany przez korek spustowy, a następnie dodawany jest nowy olej. W przypadku manualnej skrzyni proces ten jest zwykle wystarczający. Jednak automatyczne skrzynie biegów często pozostawiają dużą ilość starego oleju i resztek, które nadal znajdują się w filtrze lub chłodnicy oleju. Jeśli nowy olej przekładniowy zostanie po prostu wlany, usunięta zostanie tylko część zanieczyszczonego obszaru. Z tego powodu przekładnia jest zwykle płukana w automatycznych skrzyniach biegów. Stary olej jest wypompowywany ze skrzyni biegów, aby usunąć jak najwięcej. Świeży olej przekładniowy i dodatki czyszczące są następnie przepłukiwane przez przekładnię podczas pracy silnika. Tak długo, aż w płynącym oleju nie będzie już widać pozostałości. Następnie ponownie wlewa się nowy olej przekładniowy. Płukanie skrzyni biegów sprawia, że ​​wymiana oleju w skrzyni biegów jest naprawdę skuteczna - ale także kosztowna.

Dokonaj wymiany oleju przekładniowego

Wymiana oleju przekładniowego nie jest dla laików. Doświadczeni śrubokręty mogą to zrobić samodzielnie. Zazwyczaj jest to łatwiejsze w przypadku manualnej skrzyni biegów niż automatycznej. Ponieważ ta ostatnia zawsze wymaga płukania przekładni, o którą należy skonsultować się ze specjalistą. Płukanie jest również bardziej skuteczne w przypadku manualnych skrzyń biegów, ale tutaj warto również wymienić czystą olej. Podczas procedury należy koniecznie zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, ponieważ opisuje on, który olej należy zastosować i gdzie znajduje się korek spustowy i korek wlewowy. W przypadku zastosowania niewłaściwego oleju przekładnia może w najgorszym przypadku zostać uszkodzona!
Samochód należy rozgrzać przed spuszczeniem starego oleju przekładniowego. Najlepiej jest przełączyć wszystkie biegu jeden raz. Ponieważ dostęp do korka spustowego jest zwykle trudny, należy wjechać na platformę podnoszącą. Korek spustowy i wlewowy są odkręcane, a olej spuszczany jak podczas wymiany oleju silnikowego.

Ważne: Zużyty olej należy odpowiednio zebrać i zutylizować (odpady specjalne!). Korek spustowy i korek wlewowy należy wymienić po wymianie, ponieważ gromadzą się tu również resztki brudnego oleju, a stare próbki mogą nie być prawidłowo uszczelnione. Nowy olej przekładniowy jest następnie napełniany. Zwykle wymaga to specjalnego narzędzia do wstrzykiwań (strzykawka lub wąż do napełniania).

Wymiana oleju przekładniowego

Jeśli sam dokonasz wymiany oleju, musisz tylko ponieść koszty materiałowe. Płukanie skrzyni biegów jest znacznie droższe ze względu na większy wysiłek i wysokie zapotrzebowanie na olej. Należy jednak wziąć pod uwagę. W końcu całość jest jeszcze tańsza niż nowa skrzynia biegów.

Jaka jest różnica między olejem silnikowym a przekładniowym?

W przeciwieństwie do oleju przekładniowego olej silnikowy jest poddawany bardzo wysokim obciążeniom termicznym. W związku z tym musi być szczególnie odporny na ciepło. Olej przekładniowy jest jednak mniej narażony na działanie wysokich temperatur. Temperatura robocza wynosi zwykle około 80 stopni. Ponadto olej przekładniowy jest cieńszy i nie zużywa się tak szybko, jak olej silnikowy. Olej przekładniowy jest również klasyfikowany do klas SAE, ale ma inne lepkości niż olej silnikowy. Na przykład wspólna specyfikacja to 75W90. Ponadto oleje przekładniowe są klasyfikowane zgodnie z międzynarodowymi standardami do poziomów wydajności, tak zwanych klas GL („smar przekładniowy”) 1-5. W nowoczesnych samochodach można spotkać tylko klasy GL-4 i GL-5.
Wymagania dotyczące olejów w automatycznych skrzyniach biegów są nawet wyższe niż w przypadku olejów do ręcznych skrzyń biegów. W końcu olej musi nie tylko nasmarować koła zębate, ale także inne elementy hydrauliczne do zmiany biegów. Dlatego stosuje się tutaj płyny specjalne, tak zwane „płyny do automatycznej skrzyni biegów” (ATF). Producenci skrzyni biegów określają tutaj swoje własne specyfikacje. Dlatego szczególnie ważne jest stosowanie olejów zatwierdzonych przez producenta. W przeciwnym razie ryzykujesz poważnymi uszkodzeniami.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt