Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 28.04.2020 · 0 komentarzy · 682 wyświetleń

Dzięki temu możesz rozpoznać wadliwą świecę zapłonową

Jeśli żółta lampka kontrolna silnika miga lub silnik nagle pracuje nierównomiernie, należy jak najszybciej udać się do warsztatu. Ci, którzy ignorują te sygnały, ryzykują kosztowne uszkodzenie silnika. Czasami są to „tylko” wadliwe świece zapłonowe. W większości przypadków wymiana świec zapłonowych jest szybka i nie rozrywa dużej dziury w portfelu.

Ale bądź ostrożny: oprócz sygnałów opisanych powyżej istnieją inne oznaki wadliwych świec zapłonowych.


Jeśli świeca zapłonowa ma problemy z tworzeniem iskier, silnik nie będzie już pracował optymalnie.


Często można to stwierdzić po utracie wydajności i zwiększonym zużyciu paliwa. Jeśli iskra nie jest już generowana, nastąpi przerwanie zapłonu. Są one szczególnie widoczne przez nierówny bieg jałowy lub nierówny silnik podczas jazdy - czasami silnik po prostu się zatrzymuje. Uszkodzoną świecę zapłonową można zauważyć podczas kontroli spalin tylko wtedy, gdy wartości spalin są nieprawidłowe lub komunikat błędu jest zapisany w jednostce sterującej. W wielu samochodach lampka ostrzegawcza silnika może również wskazywać, że świeca zapłonowa jest uszkodzona podczas jazdy. Jednak wszystkie te objawy mogą również wystąpić z wadami innych komponentów. Dlatego wyjazd do warsztatu należy zawsze rozpocząć, jeśli wystąpi jeden z objawów. Może to następnie dokładnie zawęzić przyczynę błędu.

Wadliwa świeca zapłonowa często ma kosztowne następcze uszkodzenia

Jeśli zepsuta świeca zapłonowa zostanie zignorowana, możliwe są bardzo drogie szkody następcze. Ponieważ, w przypadku przerw zapłonu mieszanka paliwowo-powietrzna nie może już zostać prawidłowo zapalona i jest częściowo spalona w układzie wydechowym. Tam przede wszystkim uszkadza katalizator. Wymiana katalizatora może łatwo kosztować kilka tysięcy. To samo dotyczy wymaganego silnika zastępczego. Nieprawidłowo spalone paliwo może zmyć warstwę oleju ze ścian cylindra, a tym samym zwiększyć zużycie silnika. Nawet jeśli paliwo zapali się w kolektorze, może uszkodzić serce samochodu.

Zapobiegaj uszkodzeniom-Przestrzegaj okresów wymiany!

Świece zapłonowe są materiałem eksploatacyjnym samochodu. Ponieważ stale powstaje iskra, elektrody z czasem się zużyją. Zatem odległość między środkiem a elektrodą uziemienia wzrasta, a iskra nie może już tak łatwo przeskakiwać. Dlatego producenci pojazdów określają okres wymiany świec zapłonowych. W zależności od pojazdu może to być od 20 000 do ponad 100 000 kilometrów. Bardziej szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji. Źle dostrojone lub uszkodzone silniki mogą przyspieszyć zużycie świecy zapłonowej. Częste krótkie podróże i niska jakość paliwa również nie są dobre dla świecy zapłonowej.

Wymiana świecy zapłonowej

Łatwość wymiany świec zapłonowych zależy wyłącznie od pojazdu. W starszych pojazdach są one w większości przypadków łatwo dostępne, w nowszych pojazdach często są ukryte pod innymi elementami. Ponieważ układ zapłonowy działa pod wysokim napięciem zagrażającym życiu, wycieczka do warsztatu jest zawsze lepszym wyborem. Błędy mogą wystąpić nie tylko w przypadku bardzo ukrytych świec zapłonowych - także w przypadku łatwo dostępnych. Jeśli świeca jest zbyt mocno dokręcona lub wkręcona pod kątem do głowicy cylindrów, lub coś wpada do komory spalania, aby naprawić błędy, trzeba szybko naprawić koszty w wysokości kilku tysięcy do wyeliminowania. Wymiana świec zapłonowych w warsztacie zwykle nie jest szczególnie droga. Po wymianie  zużycie paliwa spada ponownie, a silnik znów pracuje płynnie.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt