Ale bądź ostrożny: oprócz sygnałów opisanych powyżej istnieją inne oznaki wadliwych świec zapłonowych.
Jeśli świeca zapłonowa ma problemy z tworzeniem iskier, silnik nie będzie już pracował optymalnie.
Często można to stwierdzić po utracie wydajności i zwiększonym zużyciu paliwa. Jeśli iskra nie jest już generowana, nastąpi przerwanie zapłonu. Są one szczególnie widoczne przez nierówny bieg jałowy lub nierówny silnik podczas jazdy - czasami silnik po prostu się zatrzymuje. Uszkodzoną świecę zapłonową można zauważyć podczas kontroli spalin tylko wtedy, gdy wartości spalin są nieprawidłowe lub komunikat błędu jest zapisany w jednostce sterującej. W wielu samochodach lampka ostrzegawcza silnika może również wskazywać, że świeca zapłonowa jest uszkodzona podczas jazdy. Jednak wszystkie te objawy mogą również wystąpić z wadami innych komponentów. Dlatego wyjazd do warsztatu należy zawsze rozpocząć, jeśli wystąpi jeden z objawów. Może to następnie dokładnie zawęzić przyczynę błędu.
Wadliwa świeca zapłonowa często ma kosztowne następcze uszkodzenia
Jeśli zepsuta świeca zapłonowa zostanie zignorowana, możliwe są bardzo drogie szkody następcze. Ponieważ, w przypadku przerw zapłonu mieszanka paliwowo-powietrzna nie może już zostać prawidłowo zapalona i jest częściowo spalona w układzie wydechowym. Tam przede wszystkim uszkadza katalizator. Wymiana katalizatora może łatwo kosztować kilka tysięcy. To samo dotyczy wymaganego silnika zastępczego. Nieprawidłowo spalone paliwo może zmyć warstwę oleju ze ścian cylindra, a tym samym zwiększyć zużycie silnika. Nawet jeśli paliwo zapali się w kolektorze, może uszkodzić serce samochodu.
Zapobiegaj uszkodzeniom-Przestrzegaj okresów wymiany!
Świece zapłonowe są materiałem eksploatacyjnym samochodu. Ponieważ stale powstaje iskra, elektrody z czasem się zużyją. Zatem odległość między środkiem a elektrodą uziemienia wzrasta, a iskra nie może już tak łatwo przeskakiwać. Dlatego producenci pojazdów określają okres wymiany świec zapłonowych. W zależności od pojazdu może to być od 20 000 do ponad 100 000 kilometrów. Bardziej szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji. Źle dostrojone lub uszkodzone silniki mogą przyspieszyć zużycie świecy zapłonowej. Częste krótkie podróże i niska jakość paliwa również nie są dobre dla świecy zapłonowej.
Wymiana świecy zapłonowej
Łatwość wymiany świec zapłonowych zależy wyłącznie od pojazdu. W starszych pojazdach są one w większości przypadków łatwo dostępne, w nowszych pojazdach często są ukryte pod innymi elementami. Ponieważ układ zapłonowy działa pod wysokim napięciem zagrażającym życiu, wycieczka do warsztatu jest zawsze lepszym wyborem. Błędy mogą wystąpić nie tylko w przypadku bardzo ukrytych świec zapłonowych - także w przypadku łatwo dostępnych. Jeśli świeca jest zbyt mocno dokręcona lub wkręcona pod kątem do głowicy cylindrów, lub coś wpada do komory spalania, aby naprawić błędy, trzeba szybko naprawić koszty w wysokości kilku tysięcy do wyeliminowania. Wymiana świec zapłonowych w warsztacie zwykle nie jest szczególnie droga. Po wymianie zużycie paliwa spada ponownie, a silnik znów pracuje płynnie.