Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 17.09.2017 · 0 komentarzy · 897 wyświetleń

Fiat 500X - włoski styl w każdym calu

W ostatnich latach na rynku motoryzacyjnym obserwujemy wzrost popularności samochodów typu SUV i Crossover oraz wielu innych pojazdów z podwyższonym nadwoziem i pewnymi zdolnościami do jazdy w terenie. Zauważalny jest też trend nawiązywania do historii motoryzacji i reaktywacji modeli, które dzięki swojej popularności i niezawodności zyskały status kultowych. Fiat zdecydował się na dość nietypowy projekt i zastosował podwyższone nadwozie w swoim flagowym, najbardziej rozpoznawanym modelu miejskim.

Bez dwóch zdań, Fiat 500, który został w prowadzony na rynek w 1957 roku jest samochodem kultowym. W czasach, gdy pojazd ten odnosił największe sukcesy, zapewniał on transport dla wielu ludzi na Półwyspie Apenińskim. Dzisiaj w dobie rozwiązań cyfrowych samochód ten jest popularnym klasykiem cieszącym się ogromną popularnością. W 2007 roku Fiat zdecydował się na reaktywację Fiata 500. Nowa wersja posiadała wiele nawiązań do swojego pierwowzoru i dzięki temu została pozytywnie przyjęta na rynku motoryzacyjnym.

Po kilku latach oferta Fiata 500 poszerzyła się o kolejne wersje. Jedna z nich opatrzona literką L jest modelem 5-drzwiowym, który w zależności od konfiguracji może pomieścić nawet 7 osób. W 2014 roku światło dzienne ujrzał atrakcyjny crossover o nazwie Fiat 500X, który bazuje pod wieloma aspektami na swoim pierwowzorze sprzed 50 lat.

Zwiększony rozmiar

Standardowa wersja Fiata 500 to typowy pojazd miejski o dość małych rozmiarach zapewniających zwrotność i wygodne manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Model 500X również doskonale radzi sobie w mieście, ale pod względem wizualnym jest on większy i bardziej nabrzmiały, jednak mimo to nie stracił swoich cech nawiązujących do wersji standardowej.

Rozmiary nadwozia to 4248 mm długości i 1600 mm wysokości. Ten 5-drzwiowy model został bardzo ciekawie zaprojektowany przez włoskiego producenta. Nie widać po nim żeby był przesadnie powiększany na siłę. Pod względem wyglądu nie jest to standardowy Fiat 500 o większym rozmiarze, jednak posiada on wiele cech charakterystycznych dla pierwowzoru (przód, nadwozie z licznymi przetłoczeniami i zaokrągleniami oraz charakterystyczne światła z tyłu).

Znacząca poprawa jakości

Bardzo dobre wrażenie na użytkownikach robi również wnętrze Fiata 500X. Testowana wersja Lounge posiadała kilka opcji dodatkowych, jednak pozostałe wersje w standardzie również posiadają wiele interesujących i praktycznych udogodnień dla kierowcy oraz pasażerów. Komfortowe fotele są obszyte stylową skórą w kolorze brązowym oraz posiadają logo 500 na swoich oparciach. Tworzywa sztuczne wykorzystywane w wykończeniu wnętrza są miękkie w dotyku. Dodatkowym estetycznym atutem jest plastikowa listwa w kolorze nadwozia przebiegająca przez deskę rozdzielczą na jej całej szerokości.

Jeśli chodzi o projekt kabiny to osoby odpowiedzialne za design Fiata skorzystały nie tylko z własnych rozwiązań, ale również z elementów charakterystycznych dla aut marki Jeep (solidna kierownica, która dobrze leży w dłoniach) oraz Alfa Romeo (klimatyzacja z trzema funkcjonalnymi i estetycznymi pokrętłami). Przed kierowcą znajdują się trzy zegary umiejscowione w tubach. Ciekłokrystaliczny ekran jest z kolei elementem odpowiedzialnym za pokazywanie wskazań komputera pokładowego, poziomu paliwa oraz temperatury płynu chłodzącego. W desce rozdzielczej umieszczony został również praktyczny dotykowy wyświetlacz odpowiedzialny za obsługę systemu multimedialnego. Jego obsługa wymaga pewnej wprawy, jednak generalnie nie jest skomplikowana.

W standardowej miejskiej wersji Fiata 500 nie stawiano tak bardzo na walory użytkowe, jednak są one bardziej istotne w wersji 500X. Auto posiada foremny bagażnik o pojemności 350 litrów, jednak problematyczny może być wysoki próg załadunkowy będący cechą charakterystyczną pojazdów z podwyższonym nadwoziem. Zarówno kierowca jak i pasażer mają sporo miejsca z przodu. Tylna kanapa zapewnia również spory komfort dwóm osobom, jednak jest ona płaska i pokryta skórą, więc przy bardziej dynamicznej jeździe osoby mogą się na niej ślizgać.

Absolutne minimum napędowe

W testowanym modelu Fiata 500X zamontowano podstawową jednostkę benzynową o pojemności 1.6 litra generującą moc na poziomie 110 koni mechanicznych. Silnik E-torq EVO nie jest wyposażony w turbosprężarkę, więc jego moment obrotowy to zaledwie 156 Nm. Dużym atutem takiego silnika jest prosta konstrukcja oraz wysoki poziom trwałości. Jednostka ta stanowi absolutne minimum mogące napędzić Fiata 500X.

Model wyposażony w opisany silnik jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie 11,5 sekund. Silnik ten słabo współpracuje z kierowcą jeśli chodzi o jazdę z wysokimi prędkościami. Konieczne jest bowiem wkręcanie bardzo wysokich obrotów, a to przekłada się na spore zużycie paliwa. W trasie przydałby się dodatkowy szósty bieg w przekładni manualnej. Auto spala 8,3 litra paliwa na 100 km co nie jest bardzo tragicznym wynikiem, ale nie oszukujmy się - istnieją silniki zapewniające lepsze parametry przy niższym poziomie spalania paliwa.

Interesującym rozwiązaniem jest również system umożliwiający wybór jednego z trzech trybów pracy napędu i układu kierowniczego. Dzięki pokrętłu znajdującemu się na środkowym tunelu można wybrać tryb All Weather do jazdy w każdej pogodzie, tryb Sport do bardziej dynamicznej jazdy oraz tryb neutralny. Pomimo zastosowania trybu sportowego pojazd nie stanie się bardziej żwawy, a jedynie zmianie ulegnie siła wspomagania kierownicy. Tylko w droższych wersjach Fiata 500X z mocniejszym silnikiem różnice są bardziej odczuwalne.

Jak na małe auto miejskie przystało, Fiat 500X nie jest demonem prędkości i nie zachęca do dynamicznej jazdy w trasie, jednak pod względem konstrukcji, pojazd ten radzi sobie w praktycznie każdych warunkach drogowych. Miękkie zawieszenie zapewnia komfortową jazdę. Model ten wyposażony jest w 18-calowe felgi aluminiowe o rozmiarze 225/45 R18. Fiat 500X może być wyposażony w napęd na cztery koła, jednak testowana wersja posiadała tylko napęd na przednią oś. Jak na crossovera przystało posiada on zdolność radzenia sobie z małymi nierównościami i krawężnikami, ale z pewnością nie jest to pojazd przeznaczony na bardziej zaawansowane trasy terenowe.

Oferta cenowa oraz podsumowanie

Najtańsze wersje tego modelu są dostępne od 59 900 zł za podstawowy egzemplarz wyposażony w silnik 1.6, jednak cena bogato wyposażonej, testowanej wersji Lounge sięga poziomu 74 100 zł. Oczywiście koszt wzrasta w przypadku wersji z lepszą jednostką napędową.

Prezentowany Fiat 500X jest pojazdem wykonanym z dobrym gustem i smakiem. Doskonale nawiązuje on do tradycji tego modelu i świetnie wpasowuje się do segmentu miejskich crossoverów.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt