Nieważne jakiego samochodu szukasz, bo... U nas go znajdziesz!

Dariusz Korzeniowski · 8.08.2017 · 0 komentarzy · 709 wyświetleń

Fiat Tipo Hatchback 1.4 T-Jet

Fiat Tipo dostępny w wersji sedan przyjął się bardzo dobrze w naszym kraju, jednak trzeba przyznać, że od początku klienci czekali na zapowiedziany model hatchback. Po jego premierze okazało się, że samochód ten nie jest tani, ale i tak jest średnio o 10 tysięcy złotych tańszy w porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami. W związku z tym zainteresowanie pojazdem jest bardzo duże. Podczas testu okazało się, że model ten odróżnia się od sedana pod wieloma względami.

Fiat Tipo oferuje wiele za dosyć niską cenę - Dane techniczne pojazdu

Pod względem technicznym wersja sedan nie różni się prawie niczym od hatchbacka poza tym, że silnik benzynowy 1.4 T-Jet jest dostępny tylko w hatchbacku. Ciekawostką jest fakt, że ta jednostka napędowa była stosowana w Fiacie Bravo. Silnik ten przeniesiono do nowego pojazdu w niezmienionej formie i spełnia on wszystkie normy spalin. Należy jednak pamiętać, że jest to już dość wiekowa konstrukcja bez wtrysku bezpośredniego.

Prezentowana jednostka napędowa jest w stanie rozwinąć 120 koni mechanicznych mocy oraz 215 Nm momentu obrotowego, który jest dostępny dopiero od poziomu 2500 obrotów na minutę. Oznacza to, że nie jest on aż tak dynamiczny jak konkurencyjne jednostki napędowe 1.4, które generują zwykle moc 140-150 koni mechanicznych. Oczywiście z drugiej strony nie jest to również silnik słaby. Przyspieszenie jest dobre, a najlepiej je czuć po osiągnięciu maksymalnego momentu obrotowego, jednak wiąże się to ze zwiększonym poziomem spalania paliwa. Jest to spowodowane nie tylko przestarzałą konstrukcją jednostki napędowej, ale również skrzyni biegów, która została krótko zestopniowana. Należy jednak dodać, że 6-biegowa przekładnia pracuje prawidłowo. Auto jest dobrze wyciszone, więc w kabinie nie ma żadnego hałasu nawet przy dużej prędkości i wysokich obrotach.

Największą wadą tej technologii jest dość spore zużycie paliwa, które w łatwy sposób może przekroczyć wartość 7 litrów na 100 kilometrów, zwłaszcza że napęd zachęca do bardziej agresywnej jazdy. W przypadku ekonomicznej jazdy można zużyć minimalnie 5 litrów na 100 kilometrów, jednak wartość ta wzrasta do 6 litrów w przypadku normalnej jazdy. W mieście auto spali około 8,7 litrów, jednak w przypadku płynnej jazdy po autostradzie z prędkością 140 km/h auto spali 8 litrów na 100 km, co jest rozsądną wartością.

Silnik jest jedną z kluczowych różnic pomiędzy wersją sedan, a hatchback. Prawdopodobnie ze względu na osiągi jednostki napędowej, auto charakteryzuje się innym zestrojeniem zawieszenia w porównaniu z sedanem. Auto jest bardziej miękkie na drobnych nierównościach, a na zakrętach pochyla się mniej. Układ kierowniczy działa bez zastrzeżeń podobnie jak zawieszenie pomimo swojej prostej konstrukcji. W związku z tym jazda autem jest przyjemna i czujemy się w nim jak w pojeździe kompaktowym droższym o kilkanaście tysięcy złotych.

Słabe materiały - reszta jest idealna

Ogromną zaletą prezentowanego pojazdu jest jego wnętrze. Samochód posiada bardzo dobrze zorganizowaną kabinę, tak samo jak w przypadku wersji sedan. Wszystko jest więc czytelne, funkcjonalne, ergonomiczne oraz wygodne. Bardzo ważną zaletą jest lepszy system multimedialny UConnect z nawigacją TomTom, która działa doskonale, ale nie udziela informacji na temat odcinkowego pomiaru prędkości.

Auto posiada bardzo dobrze dopracowane szczegóły, takie jak na przykład wlew paliwa bez korka. Dodatkowo auto oferuje obliczanie zasięgu w czasie rzeczywistym oraz pozwala na wyłączenie systemu start/stop na stałe bez potrzeby powtarzania tej czynności po uruchomieniu jednostki napędowej.

Wersja hatchback posiada lepsze nagłośnienie w porównaniu z sedanem. Fotele zapewniają wysoki poziom komfortu, a ich konstrukcja zapewnia dobre podparcie dla tułowia na zakrętach. Dodatkowym atutem tych foteli są ich wygodne zagłówki. W związku z tym model ten oferuje wzorową pozycję za kierownicą.

Jeśli chodzi o przestronność to wnętrze nie jest przesadnie luźne, ale nie można też narzekać na brak przestrzeni i swobody. Tylna kanapa posiada podłokietnik, ale przydałby się w nim dodatkowy uchwyt na kubek. Dużym atutem takiej konfiguracji wnętrza jest fakt, że nawet bardzo wysokie osoby nie będą narzekać na brak miejsca. Siedzisko tylnej kanapy jest umieszczone na odpowiedniej wysokości i to ma ogromny wpływ na komfort i dużą ilość miejsca.

W porównaniu z konkurencyjnymi pojazdami segmentu C, Tipo odstaje pod względem jakości materiałów. Auto posiada twarde i wyglądające na tanie tworzywa sztuczne charakterystyczne dla tańszych modeli segmentu B, chociaż jeśli chodzi o ich montaż to nie ma się do czego przyczepić. Lepsze materiały są dostępne w droższej specyfikacji.

Na niską cenę wpływ ma brak wyposażenia, takiego jak na przykład klimatyzacja dwustrefowa oraz systemy asystujące kierowcy podczas jazdy. Rekompensatą jest rekordowy w grupie tradycyjnych hatchbacków bagażnik, który charakteryzuje się pojemnością 440 litrów. Atutem jest również ładowność na poziomie 500 kg, chociaż wadą jest brak możliwości złożenia oparcia tylnej kanapy na płasko.

Duże możliwości w dobrej cenie

Uczciwe porównanie Fiata Tipo z konkurencyjnymi modelami kompaktowymi wiąże się z koniecznością wybrania najbogatszej wersji wyposażeniowej Lounge w cenie 65 900 zł. Cena jest o około 2000-5000 zł wyższa w porównaniu z podstawowymi wersjami konkurencyjnych modeli. Taka wersja jest w stanie konkurować z innymi pojazdami kompaktowymi, ale występują też pewne braki (np. brak lusterek składanych elektrycznie).

Ogromną zaletą Fiata Tipo są niskie ceny dodatków, które można kupować osobno. Przykładowo podgrzewane fotele to koszt 800 zł, natomiast system Uconnect z nawigacją to koszt 1650 zł. Dostępne są też bardzo tanie i przydatne pakiety wyposażenia.

Tipo to bardzo dobry pomysł dla osób poszukujących auta do 70 tysięcy złotych. W tej cenie można zamówić nawet model z fabryczną instalacją gazową (3500 zł). To właśnie dlatego model ten cieszy się ogromną popularnością, ponieważ Polacy nie zwracają dużej uwagi na jakość materiałów, ale też nie chcą wydawać dużo na auta kompaktowe. W zamian za tą cenę klienci otrzymują prostą i solidną technikę.

Pytania? Zadzwoń do nas już teraz +48 555 888 777
lub wyślij e-mail na kontakt@posamochod.pl

Kontakt