ST to usportowiona wersja Forda Focusa
W prezentowanym modelu samochodu zastosowano 2-litrową jednostkę napędową EcoBoost, która zapewnia moc na poziomie 250 koni mechanicznych, więc jest mocniejsza o 25 koni mechanicznych w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Maksymalny moment obrotowy to 345 Nm (o 5 więcej w porównaniu z Mk2). Po pokonaniu tak zwanego turbolagu silnik zapewnia bardzo dużą moc sprzyjającą dynamicznej jeździe. Po uruchomieniu turbiny należy pamiętać o mocnym trzymaniu kierownicy, ponieważ auto jest bardzo żwawe. Trzeba również uważać na zakrętach, ponieważ system elektroniczny z ESP nie jest wystarczający przy tak dużej mocy.Wielu osobom może się nie podobać dźwięk przedostający się do kabiny, jednak jest to dobre rozwiązanie szczególnie dla osób chcących korzystać z tego Focusa w przypadku codziennego użytkowania. Głośny wydech byłby najzwyczajniej w świecie męczący.
Skrzynia biegów generuje krótkie przełożenia, a jej dźwignia jest bardzo precyzyjna, więc można szybko zmienić bieg na wyższy lub niższy. Łatwe w obsłudze sprzęgło pozwoli na bezproblemowe robienie redukcji z międzygazem.
Ford zawsze słynął z bardzo precyzyjnych układów kierowniczych. W przypadku Forda ST ma on dodatkowo krótkie przełożenia i jest on praktycznie idealny. Dzięki delikatnym ruchom rękami można precyzyjnie zmieniać kierunek jazdy i ustawiać samochód na zakrętach. Model jest sztywny i nie pozwala to na przechylanie się na boki.
Wnętrze jest typowe dla nowych Fordów i należy je uznać za pewne niedociągnięcie. Wygląda ono co prawda ciekawie, ale jest wykończone materiałami średniej jakości. Na szczęście duża dynamika i wysoki komfort prowadzenia skutecznie rekompensują to każdemu kierowcy i pasażerowi.