Honda E jest elektrycznym samochodem osobowym należącym do klasy kompaktowych modeli produkowanych przez koncern motoryzacyjny Honda Motor Company. Produkcja pierwszej generacji Hondy E rozpoczęła się w II połowie 2019 r.
Już w maju 2019 r. rozpoczęto przedsprzedaż pojazdu. Oficjalny debiut Hondy E nastąpił w czasie Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie we wrześniu 2019 r. Ten 5 – drzwiowy hatchback z napędem na tylne koła stanie się konkurencją między innymi dla takich modeli, jak Volkswagen e-up!, Seat Mii Electric, Fiat 500e, czy też Škoda Citigo iV.
Elektryczny silnik o mocy 150 KM
Pod maską Hondy E znajduje się silnik elektryczny o mocy 150 KM (70kW), napędzający tylną oś pojazdu. Według informacji opublikowanych przez producenta zasięg samochodu będzie wynosił 200 km na jednym ładowaniu. Można doładować akumulatory w domu – za pomocą standardowej wtyczki, albo przy użyciu specjalnych jednostek ładujących. System szybkiego ładowania powoduje, że po 30 minutach baterie są naładowane do 80%. Akumulator charakteryzuje się pojemnością na poziomie 35,5 kWh i jest chłodzony wodą. W ocenie koncernu jest to najbardziej kompaktowa konstrukcja napędu elektrycznego w swojej klasie.
Urban EV – pierwowzór Hondy E
Zespół inżynierów pracujących nad zaprojektowaniem Hondy E wzorował się na koncepcie Urban EV zaprezentowanym we Frankfurcie podczas targów motoryzacyjnych e 2017 r. Wersja produkcyjna pojazdu zaprezentowana w czasie marcowych targów w Genewie, w 2019 r., została zbudowana na bazie nowej, modułowej płyty podłogowej.
Zostanie ona wykorzystana do budowy innych elektrycznych modeli klasy A. Design pojazdu ściśle nawiązuje do wcześniej stosowanych form i linii. Można dostrzec między innymi cechy charakterystyczne dla Hondy Civic.
Futurystyczna konstrukcja i retro design
Cechą niewątpliwie wyróżniającą ten samochód osobowy z elektrycznym napędem na tle innych modeli wykorzystujących technologie hybrydowe i bezemisyjny napęd, jest niebanalne połączenie bardzo nowoczesnych, innowacyjnych rozwiązań technologicznych z designem, który choć jest minimalistyczny, nie wygląda na futurystyczny, ale raczej na inspirowany stylistyką retro.
Nadwozie charakteryzuje się sportową stylistyka i oszczędnością detali, co wpisuje się w główną tendencję widoczną w projektowaniu samochodów osobowych przyszłości. Honda E została wyposażona w symetryczne reflektory wykonane w technologii LED. Zarówno światła tylne, jak i przednie zostały otoczone ramką wykonaną w kolorze fortepianowej czerni, podobnie jak Dach i dolna linia nadwozia. Połączenie czerni i bieli jest sprawdzone, klasyczne, a z drugiej strony minimalistyczne – doskonale łączy cechy retro i nowoczesności widoczne w designie Hondy E.
Wyposażenie i wygląd kabiny pasażerskiej
We wnętrzu pojazdu, na desce rozdzielczej zostały umieszczone ekrany dotykowe – rozciągnięte na całą szerokość. Honda E została wyposażona także w cyfrowe lusterka wsteczne. Kamery są odpowiedzialne za rejestrowanie obrazu, który zostaje przekazany na dwa 6 – calowe ekrany dotykowe umieszczone na desce rozdzielczej, po lewej i prawej stronie. Kamery można ustawić w taki sposób, aby zredukować martwe pole – po uruchomieniu trybu szerokokątnego pole widzenia zostaje zwiększone o 50%.
Honda E posiada 3985 mm długości, 1750 mm szerokości i 1495 mm wysokości. Środek ciężkości znajduje się 50 cm nad poziomem jezdni, natomiast rozkład mas wynosi 50:50. Zespół inżynierów Hondy chciał w ten sposób poprawić właściwości jezdne i zagwarantować więcej przyjemności z jazdy. Honda E posiada system wektorowania momentu obrotowego pozwalający na zachowanie dobrej trakcji – moment obrotowy silnika elektrycznego zastosowanego w tytułowym modelu wynosi 300 Nm. Z przodu i z tyłu pojazdu zastosowano niezależne, wielowahaczowe zawieszenie, którego konstrukcja obejmuje kolumny MacPhersona. Niewielkie auto jest bardzo zwrotne – promień skrętu wynosi 4,3 m.
Honda E na polskim rynku
Producent potwierdził, że Honda E będzie dostępna na polskim rynku w 2020 r., prawdopodobnie w II połowie nadchodzącego roku. Natomiast w innych krajach europejskich będzie można nabyć elektryczny model Hondy jeszcze w tym roku. Producent nie zdradził szczegółowych informacji na temat ceny Hondy E, natomiast w sieci pojawiają się doniesienia na temat tego, że jego cena raczej przewyższy Nissana Leaf (od 157 700 zł).