Skoda Octavia I generacji doczekała się faceliftingu już w 2000 r. Jednocześnie na rynek wprowadzono sportową wersję modelu oznaczoną skrótem RS. Choć samochód drugiej generacji był produkowany już od 2004 r., to aż do 2010 r. "jedynka" schodziła z taśm produkcyjnych, tyle że pod zmienioną nazwą – jako Skoda Octavia Tour.
Wersje LX i GLX pierwszej generacji
Podstawowe wyposażenie wersji LX objęło głównie wspomaganie kierownicy, a także immobilizer i obrotomierz. Dla bardziej wymagających kierowców zaproponowano wersję GLX, która dodatkowo oferowała także poduszkę powietrzną kierowcy. Pod względem designu wnętrza zdecydowanie wyróżniała się wersja Laurin&Klement – zakładała ona zastosowanie skórzanej tapicerki i wstawek wykonanych z materiału imitującego drewno.Skoda Octavia RS – usportowiona wersja miejskiego auta
Skoda Octavia RS charakteryzuje się nieco innymi detalami. Tarcze zegarów są jasne, a końcówka drążka zmiany biegów odmienna niż w podstawowym modelu. Konstruktorzy usportowionej odsłony modelu zaproponowali nakładki na pedały wykonane z nierdzewnej stali oraz nieco inny kształt przedniego zderzaka. Na klapie bagażnika umieszczono niewielki spoiler. Charakterystyczną cechą wnętrza są też kubełkowe fotele oraz trójramienna, obita skórą kierownica.Najnowsze wersje Scout i RS
W 2014 r. podczas genewskich targów koncern pochwalił się uterenowioną odmianą Skody Octavii III generacji. Rok później pojawiła się wersja RS. Skodę Octavię Scout można rozpoznać po plastikowych zderzakach, nakładkach na nadkola i podniesionym prześwicie. Wersja posiada napęd na cztery koła w standardzie. W przypadku nowej, usportowionej odsłony zmiany dotyczyły mocy silnika i stylistyki – moc wzrosła o 10 KM, a pakiet stylistyczny Black robi wrażenie!Odsłona Skody Octavii na rok modelowy 2017
Skoda Octavia na rok modelowy 2017 to model z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.0 TSI (115 KM). Koncern rozszerzył katalog opcjonalnego wyposażenia o adaptacyjne zawieszenie i bezprzewodową ładowarkę do smartfonów. Jeszcze w 2016 r. przeprowadzono facelifting – delikatne zmiany dotyczyły świateł przeciwmgłowych, reflektorów, atrapy chłodnicy i przednich reflektorów. Do wnętrza samochodu trafił nowy ekran dotykowy (9,2 cala), system Trailer Assist, łącze internetowe LTE z WiFi.Wszystkie wersje warte uwagi, ale to I generacja okazała się fenomenem
Mimo tego, że na rynek trafiło wiele wersji Skody Octavii, liderem wśród nich pozostaje pierwsza generacja, którą nadal można nabyć na rynku wtórnym. Pierwotnie Skoda Octavia, następnie produkowana jako Octavia Tour i od 2008 r. Octavia Tour Classic uchodziła w Polsce za jedno z najlepiej sprzedających się aut. Zadecydowały o tym zalety modelu. Do głównych plusów Skody Octavii można zaliczyć:
- stosunkowo niskie koszty eksploatacji
- komfort korzystania
- atrakcyjna cena kupna
- oszczędność paliwa (zwłaszcza wersje z 1.9 TDI)
- tanie części zamienne
- przestronną kabinę
- bardzo pojemny bagażnik
- Kierowca może wzrokowo skontrolować stan klocków oraz tarcz hamulcowych. Wymiana poszczególnych elementów wymaga wprawy. Wymiana oleju również nie jest skomplikowana. Majsterkowicz nie będzie miał też problemu z wymianą świec, ani z wymianą płynu chłodniczego. Problemem może być zaś wymiana żarówek w kierunkowskazach bocznych – ich zdemontowanie wiąże się z trudnościami.
Wady Skody Octavii, czyli najczęstsze awarie
Zasadniczo, Skoda Octavia może być naprawiona dość niskim kosztem. Niemniej od tej reguły są pewne wyjątki. Kierowcom poszukującym Skodę Octavię na rynku wtórnym proponuje się głównie auta z lat 2003 – 2004. Niemniej wybierając fenomenalny model trzeba liczyć się z większym ryzykiem usterek. Stopień zużycia poszczególnych części sprawia, że psują się m.in. Elektryczne zespoły (np. Silniczki wycieraczek, centralne zamki, podnośniki szyb). Materiały wykończeniowe także nie zachowują na wieki pierwotnego wyglądu – kierownice są podatne na wycieranie, a powłoka pokrywająca klamki i przełączniki dość szybko się ściera.Nabywca Skody Octavii z rynku wtórnego powinien przygotować się także na:
- zużycie łączników stabilizatora
- zużycie sworzni wahaczy
- dysfunkcję przekładni kierowniczej
- Dwie pierwsze usterki można tanim kosztem naprawić. Z kolei przekładnię kierowniczą nie zawsze trzeba wymieniać – czasami można poddać ją mniej kosztownej regeneracji. Nabywca powinien mieć też na uwadze ewentualne wycieki oleju oraz usterki synchronizatorów dwóch pierwszych biegów – ta naprawa może wiązać się niestety z bardzo wysokim wydatkiem. Pas przedni i mocowania układu wydechowego są podatne na korozję.
Znajdź odpowiednią ofertę Skody Octavii lub innego wybranego modelu na naszym portalu ogłoszeń. Giełda samochodowa daje wiele możliwości – skorzystaj z nowoczesnych możliwości i znajdź model na rynku wtórnym bez wychodzenia z domu.