Opel Corsa to od lat jeden z popularniejszych samochodów na światowym rynku motoryzacyjnym
Przez wiele lat branża motoryzacyjna uległa znaczącym zmianom. Innowacyjne technologie nadal są stosowane w pierwszej kolejności w droższych pojazdach, a dopiero po pewnym czasie są one stopniowo stosowane w tańszych modelach aut.Przykładami takich technologii były kiedyś układy ESP oraz ABS. W nowym Audi A8 ma zostać wprowadzony tak zwany trzeci stopień autonomii, więc pojazd do prędkości 60 km/h będzie poruszał się sam. Prawdopodobnie wkrótce systemy takie pojawią się w autach segmentu B, a może niedługo będą one standardem we wszystkich rodzajach pojazdów. Nowa Corsa B jest idealnym wyznacznikiem aktualnej pozycji segmentu B na rynku motoryzacyjnym.
Wygląd zewnętrzny
Opel Corsa D to pojazd charakteryzujący się dość specyficznym wyglądem. Samochód ten dość szybko dorobił się określenia "żaba", jednak najnowsza wersja znacznie wyładniała i przydomek ten będzie kojarzył się praktycznie tylko z kolorem lakieru. Warto jednak zwrócić uwagę na inne dostępne kolory lakieru, które nie przyciągają tak bardzo owadów. Aktualnie dostępnych jest 13 kolorów, z czego 6 to odcienie czarnego i białego. Pozostałe są bardziej ciekawe i wyraziste, tak jak na przykład niebieski.Stylistyka tego pojazdu odnosi się do rzeźby artystycznej, więc nic dziwnego, że w aucie można dostrzec wiele krągłości, płynnych linii oraz kształtów trójwymiarowych, takich jak na klapie bagażnika.
Jeśli chodzi o zewnętrzny wygląd to z pewnością w oczy rzucają się reflektory biksenonowe, które są standardowymi elementami wyposażenia wersji Cosmo. Dodatkowo dostępna jest funkcja doświetlania zakrętów oraz światła LED przeznaczone do jazdy w dzień. Elementy te dostępne są na niższych poziomach wyposażenia, ale za dopłatą 3150 zł.
Niezależnie od swojej wielkości, auto powinno być dosyć praktyczne. Do Opla Corsa istnieje możliwość zamówienia bagażnika rowerowego FlexFix zintegrowanego z tylnym zderzakiem. Jego koszt to 2500 zł, ale możliwość zamówienia takiego elementu w tym segmencie jest bardzo korzystna.
Ciekawa rzeźba deski rozdzielczej i nie tylko
Jeśli chodzi o wygląd deski rozdzielczej to z pewnością w oczy rzuca się jej artystyczny charakter. Kształt obudowy zegarów jest interesujący, a linie rozbiegają się wzdłuż kokpitu co jest ciekawą stylizacją.Praktycznym atutem jest fakt, że producent nie zastosował nadmiernie dużej liczby przycisków. Są one zgromadzone w trzech grupach, a dodatkowo pod spodem znajdują się pokrętła odpowiedzialne za obsługę jednostrefowej klimatyzacji. Warto jednak zaznaczyć, że najniższy poziom wyposażenia Essentia nie oferuje klimatyzacji nawet w wersji manualnej. W wersji Enjoy i lepszych, standardowo dostępna jest klimatyzacja manualna, natomiast wersja Cosmo jest już wyposażona w klimatyzację automatyczną. W niższych wersjach klimatyzacja automatyczna jest dostępna za sporą dopłatą, która może sięgać nawet 10% wartości pojazdu.
Jeśli chodzi o cennik Corsy to nie można w nim znaleźć elementów, takich jak w cenniku Porsche 911. Nie jest możliwe zamówienie opcjonalnej wycieraczki z tyłu, która jest tutaj po prostu standardem.
W ofercie wyposażenia dodatkowego znajdują się za to takie systemy i elementy, jak panoramiczne okno dachowe, tuner radia cyfrowego, kamera cofania, Asystent Kierowcy w autach bez biksenonowego oświetlenia, w skład którego wchodzi fotochromatyczne lusterko, kamera Opel Eye, system odpowiedzialny za kontrolę odległości od poprzedzającego pojazdu, system ostrzegający przed kolizją oraz chroniący przed wyjechaniem ze swojego pasa ruchu. Dodatkowo w ofercie dodatkowego wyposażenia znajduje się zaawansowany system wspomagający parkowanie, który również doskonale ostrzega przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu. W aucie posiadającym biksenony, pakiet Asystenta Kierowcy posiada wspomniane wyżej elementy oraz układ odpowiedzialny za rozpoznawanie znaków drogowych. Dostępny jest też pakiet zimowy, który obejmuje udogodnienia, takie jak podgrzewane fotele przednie oraz koło kierownicy.
Pod względem wyposażenia Opel przypomina auto zaliczane do segmentu premium. Dostępnych jest wiele ciekawych dodatków, jednak ich wykupienie spowoduje wzrost ceny do poziomu, który nie jest rozsądny. Warto więc wybrać dwie lub trzy najpotrzebniejsze rozwiązania.
Kabina w przedniej części jest dosyć przestronna, a dodatkowo auto oferuje spory zakres regulacji fotela kierowcy i kierownicy. Jeśli chodzi o tył to ilość miejsca jest uzależniona od wzrostu osób siedzących z przodu i ustawienia ich foteli. Standardowo bagażnik oferuje pojemność 295 litrów, a po złożeniu kanapy wielkość ta zwiększa się do 1090 litrów.
Dynamiczne i zwrotne auto miejskie
Opel Corsa wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 1.0 litra i mocy 115 koni mechanicznych nie rozwija ogromnych prędkości, jednak jego osiągi są przyzwoite. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 10,3 sekund, a jego prędkość maksymalna to 195 km/h. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 170 Nm jest dostępny w zakresie 1800 - 4500 obrotów na minutę.Parametry te przydają się w przypadku jazdy miejskiej, ponieważ auto przyspiesza do 50 km/h w czasie 3,5 sekundy, a od 50 do 70 km/h w czasie zaledwie 2 sekund. Pozwoli to na dynamiczną zmianę pasa ruchu oraz szybkie rozpędzenie się do prędkości dopuszczalnej na danym odcinku miejskim.
Auto radzi sobie również dobrze z pokonywaniem tras poza miastem. Corsa bardzo dobrze reaguje na ruchy kierownicą oraz zapewnia stabilne pokonywanie zakrętów nawet w przypadku sporych prędkości bez występowania zjawiska podsterowności. Jest to również atutem lekkiego silnika, który znajduje się nad osią przednią.
Oferta Corsy obejmuje również dieslowskie jednostki napędowe 1.3 CDTI generujące moc 75 oraz 95 koni mechanicznych, a także silniki wolnossące 1.2 o mocy 70 koni mechanicznych, 1.4 75 KM i 90 KM 1.4 Turbo 100 KM oraz 1.0 Turbo generujący moc 90 KM. Dostępne są też jednostki napędowe 1.6 Turbo o mocy 207 koni mechanicznych.
Jak na mały silnik przystało, poziom spalania paliwa jest również mały. Samochód w cyklu mieszanym spala 5,2 l / 100 km, w trasie 4,5 l i w mieście 6,4 litrów na 100 kilometrów. Oczywiście są to wartości deklarowane przez producenta. W rzeczywistości są one odrobinę wyższe, ale nadal przyzwoite.
Koszty zakupu miejskiej Corsy
Wielu osobom mogłoby się wydawać, że samochód ten będzie drogi ze względu na swoje wyposażenie. Okazuje się, że nie jest tak źle, a ceny tego modelu zaczynają się od 41 600 zł, jednak najtańsza wersja ma ubogie wyposażenie. Jest to więc najlepszy wybór dla wypożyczalni i firm, którym nie zależy na przesadnym luksusie.Klienci prywatni zainteresują się bardziej wersją Enjoy, Color Edition oraz Cosmo. Najniższa cena wersji Enjoy to 42 950 zł, Color Edition to 48 050 zł, a Cosmo to 53 650 zł. Najwyższa cena dotyczy wersji Cosmo z jednostką napędową 1.3 CDTI o mocy 95 koni mechanicznych i sięga ona poziomu 69 950 zł. Testowany model kosztuje 65 150 zł. Najmocniejszy model OPC to koszt 90 tysięcy złotych.
Opel idzie do przodu
Koncern Opel od dłuższego czasu lubi stosować w swoich pojazdach elementy charakterystyczne dla wyższych segmentów. Dotyczy to nie tylko Corsy, ale również modeli Astra i Insignia. Firma pokazuje w ten sposób, że standard wyposażenia nie zależy wyłącznie od pozycjonowania auta oraz jego segmentu tylko od decyzji producenta i potrzeb klientów.Takie zapożyczenia z wyższych segmentów, w połączeniu z dobrze zaplanowanym cennikiem z pewnością pozytywnie wpłyną na nową Corsę, która już teraz cieszy się popularnością i jest częstym widokiem w polskich miastach.