Aktualna, trzecia generacja Opla Zafiry zaliczyła swój debiut w 2011 roku, a w roku 2016 przeprowadzono modernizację, która poprawiła poziom atrakcyjności i funkcjonalności tego samochodu.
Stylistyka po modernizacjach
Największe zmiany dotyczyły pasa przedniego, który uległ całkowitej odmianie. Dosyć nietypowe reflektory w kształcie bumerangów zostały zastąpione przez nowoczesne światła wykorzystujące technologię LED. Podłużne reflektory gwarantują dynamiczny wygląd i prezentują podwójny motyw skrzydła. Prezentowany pojazd został również wyposażony w przydatny system AFL LED odpowiedzialny za automatyczne dopasowanie strumienia światła do prędkości jazdy oraz kąta skrętu kierownicy. Łącznie dostępnych jest dziewięć trybów w systemie AFL LED, które przydają się w nocnych podróżach.Między reflektorami umieszczona jest atrapa chłodnicy o tradycyjnym wyglądzie z ładnym logotypem Opla i chromowaną listwą pociągniętą na całej szerokości grilla. Linia ta jest kontynuowana w reflektorach, dzięki czemu samochód wydaje się być szerszy.
Przednia panoramiczna szyba posiada konstrukcję unoszącą się w kierunku górnym i rozciągającą się nad drugim rzędem foteli. Takie rozwiązanie prezentuje się nie tylko atrakcyjnie, ale również rozjaśnia wnętrze pojazdu i zapewnia bardzo dobrą widoczność. Przydaje się to między innymi w przypadku zbyt bliskiego podjechania do sygnalizacji świetlnej. Wystarczy podnieść roletę, aby zobaczyć aktualne wskazanie sygnalizatora nad autem.
Elementy, takie jak delikatne przetłoczenia nadwozia, listwy chromowane oraz lusterka w dwóch kolorach przyczyniają się do tego, że auto wygląda bardzo poprawnie pod względem sylwetki. Obniżony prześwit podwozia co prawda dodaje dynamizmu, ale jednocześnie jego niski poziom może w pewnych sytuacjach sprawiać problemy.
Stylizacja i wyposażenie wnętrza
Kabina pasażerska charakteryzuje się wszystkim tym co powinien posiadać samochód rodzinny. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest duża liczba schowków, półeczek oraz kieszeni, które pozwolą na bezproblemowe przewożenie różnych przedmiotów.Przednie fotele zapewniają wysoki komfort i ergonomię jazdy oraz posiadają certyfikat AGR przyznawany przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów. Fotele takie są więc bardzo wygodne i dodatkowo chronią kręgosłup, a kierowca i pasażerowie nie odczuwają zmęczenia nawet po kilku godzinach jazdy.
Kolejną istotną zaletą prezentowanego pojazdu jest praktyczny system Flex7 pozwalający na zapewnienie dużej wszechstronności oraz praktycznego dopasowania przestrzeni dla pasażerów i bagaży co jest możliwe dzięki specjalnemu mechanizmowi składania oparć. W dwóch przednich rzędach kierowca i pasażerowie mają zapewniony maksymalny komfort oraz dużą ilość miejsca. Dostępne są też dwa fotele na obszarze bagażnika, jednak należy traktować je jako mniej wygodną ostateczność. Zaletą tych dwóch dodatkowych foteli jest jednak fakt, że są one chowane w podłodze, więc nie zabierają miejsca i nie trzeba ich wyjmować gdy są niepotrzebne.
Kolejnym interesującym i przydatnym pomysłem jest środkowy fotel w drugim rzędzie, który może spełniać zadania podłokietnika po jego złożeniu, jednak wydaje się, że jest on umieszczony trochę za nisko. Innym przydatnym pomysłem jest możliwość rozsunięcia skrajnych foteli co pozwoli na uzyskanie dodatkowej ilości miejsca.
Lifting modelu, który miał miejsce w 2016 roku zapewnił wiele zmian jeśli chodzi o wnętrze pojazdu, które jest teraz o wiele bardziej uporządkowane oraz przejrzyste. Projektanci zrezygnowali ze zbyt dużej ilości przycisków na środkowej konsoli, zmienili kierownicę, układ zegarów oraz miejsce, w którym znajduje się ekran systemu multimedialnego. Aktualnie ekran ten nie jest umieszczony we wnęce w górnej części deski rozdzielczej tylko znajduje się w miejscu, które jest typowe dla wielu innych pojazdów. Nad ekranem umiejscowione są przyciski systemu FlexRide umieszczone z dala od fotela kierowcy, więc korzystanie z nich jest niewygodne.
Co do układu zegarów to można przyczepić się do jednej rzeczy. Wszystko jest czytelne, jednak ekran komputera wygląda po prostu staro. Tą starość widać między innymi podczas wyświetlania znaków rozpoznawanych przez system Opel Eye.
Między przednimi fotelami zastosowano interesujące rozwiązanie, jakim jest zamykana konsola środkowa FlexConsole2. Jest to przesuwany podłokietnik wyposażony dodatkowo w schowek o dużej pojemności i trzech poziomach, więc można w nim schować praktycznie wszystkie przedmioty, które są potrzebne.
W przypadku siedmioosobowej konfiguracji foteli, bagażnik oferuje pojemność na poziomie 152 litrów, jednak po schowaniu dwóch tylnych foteli zwiększa się ona do poziomu 710 litrów. Złożenie kolejnego rzędu siedzeń sprawi, że całkowita pojemność bagażowa wzrośnie do imponującego poziomu 1860 litrów na praktycznej płaskiej powierzchni.
Jednostka napędowa oraz właściwości jezdne
Oferta silników Opla jest bardzo obszerna i obejmuje jednostki napędowe zasilane praktycznie każdym rodzajem paliwa. Oprócz standardowych silników benzynowych i wysokoprężnych, istnieje możliwość wybrania silników zasilanych LPG oraz CNG. Testy przechodził model z zainstalowanym najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym o pojemności dwóch litrów oraz mocy 170 koni mechanicznych, który generuje maksymalny moment obrotowy na poziomie 400 Nm. Silnik może pracuje trochę głośno, jednak jest wystarczający do zasilenia tak dużego modelu rodzinnego.Opel Zafira posiada napęd na przednie koła, na które moc silnika jest przenoszona przy pomocy sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów dopasowaną do charakterystyki tego samochodu. Model wyposażony w automatyczną skrzynię biegów przyspiesza o 0 do 100 km/h w czasie 10,1 sekundy, a wersja ze skrzynią manualną przyspiesza szybciej o 0,3 sekundy. Maksymalna prędkość tego auta to 205 km/h, a istotnym atutem jest to, że prezentowany model doskonale radzi sobie z rozwijaniem prędkości autostradowych.
Oczywiście w pojazdach rodzinnych na pierwszym miejscu nie stoją osiągi tylko ekonomia. Opel Zafira wypada bardzo dobrze pod tym względem. Testy przeprowadzone na dystansie 1400 kilometrów wykazały średnie zużycie paliwa na poziomie 6,7 litra na 100 kilometrów. Jest to doskonały wynik, zwłaszcza że test był przeprowadzany w sposób dynamiczny . Według danych technicznych wersja z manualną skrzynią biegów jest jeszcze bardziej oszczędna i zużywa o litr paliwa mniej.
Testowany model został opcjonalnie wyposażony w aktywne zawieszenie FlexRide pozwalający na dostosowanie pojazdu do bardziej komfortowej lub sportowej jazdy. Według producenta zmiany wprowadzane przez ten system wpływają na pracę amortyzatorów, zawieszenia, układu kierowniczego oraz na reakcję na wciśnięcie pedału gazu, jednak praktycznie różnice te są słabo odczuwalne.