Najnowsza generacja Passata zaliczana jest do światowej czołówki pojazdów segmentu D - Wygląd zewnętrzny
Jeśli chodzi o stylistykę to Volkswagen Passat jest typowym reprezentantem klasyki gatunku. Na próżno szukać w nim odważnych przetłoczeń oraz wielu innych stylizacyjnych fajerwerków. Nic w tym dziwnego, ponieważ auto to jest przeznaczone dla osób, które nie są miłośnikami nietypowych i kontrowersyjnych rozwiązań. Najważniejsze cechy takiej konstrukcji to proste kształty oraz elegancja. W porównaniu z poprzednią wersją, aktualna generacja Passata jest szersza. W ten sposób auto nabrało jeszcze bardziej poważnego wyglądu.Wnętrze
Wnętrze charakteryzuje się ergonomią, która jest typowa dla niemieckich projektów. Oznacza to, że podobnie jak w przypadku wyglądu zewnętrznego, również w środku trudno będzie znaleźć elementy, które wyglądają nietypowo lub kontrowersyjnie. Wszystkie elementy są doskonale rozplanowane, a odczyty konkretnych wskazań są wyraźne. Nie ma też żadnych problemów ze znalezieniem określonych funkcji, przełączników, itp. W modelu tym zastosowano Virtual Cockpit, który zastępuje standardowe zegary w wersji analogowej. Wyświetlacz ten jest wygodny w użyciu i zapewnia wiele możliwości personalizacji. Jego projekt graficzny jest dobrze dopracowany i powinien się spodobać miłośnikom rozwiązań konserwatywnych oraz nowych technologii.Na środkowej konsoli znajduje się duży dotykowy ekran oraz panel klimatyzacji automatycznej. Jeśli chodzi o ekran dotykowy to pełni on funkcję "centrum dowodzenia" i pod tym względem Passat wygląda najlepiej na tle konkurencji. Czytelny interfejs tego urządzenia bardzo szybko i sprawnie reaguje na dotyk. Zakres funkcji jest niezwykle szeroki i pozwala między innymi na łączenie się ze smartfonami, itp. Również jakość materiałów wykończenia wnętrza stoi na najwyższym poziomie. Elementy są przyjemne w dotyku, atrakcyjne oraz dobrze spasowane.
Kolejnymi istotnymi atutami są ergonomiczne fotele, które zapewniają wysoki komfort w różnych warunkach. Są one prawidłowo wyprofilowane więc zapewniają odpowiednią postawę ciała podczas pokonywania zakrętów. Zagłówki są regulowane w dwóch płaszczyznach. Tylna kanapa oferuje również spory komfort oraz dużą ilość miejsca nawet dla wysokich osób.
Duża przestronność wnętrza nie wpłynęła negatywnie na pojemność bagażnika. Standardowa konfiguracja oferuje aż 586 litrów pojemności, ale po złożeniu tylnych siedzeń wielkość ta wzrasta do 1152 litrów
Stosowana technologia
Testowany model to topowa odmiana Passata wyposażona w dwulitrowy doładowany silnik benzynowy o mocy 280 koni mechanicznych (5600-6500 obrotów na minutę) i momencie obrotowym 350 Nm (1700-5600 obrotów na minutę). Moc jest przenoszona na obie osie przez 6-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG. Samochód waży 1600 kg, jednak generuje on mimo to bardzo dobre osiągi. Pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 250 km/h. Są to bardzo dobre wyniki porównywalne z autami hot-hatch zaliczanymi do segmentu C. Spalanie paliwa również nie jest bardzo tragiczne pomimo takich osiągów. Osoby jeżdżące spokojnie mogą osiągnąć spalanie na poziomie 8 litrów na 100 km, natomiast kierowcy z cięższą nogą muszą liczyć się ze zwiększonym spalaniem do poziomu 9,3 litra (w obu przypadkach przedstawione są wartości w cyklu mieszanym). Nawet poziom 9,3 litra jest przyzwoitym wynikiem przy takich osiągach auta.Nie należy zapominać o licznych systemach bezpieczeństwa zamontowanych w tym niemieckim samochodzie. Oprócz standardowych systemów, auto posiada asystenta pasa ruchu, awaryjnego hamowania, parkowania, ochrony przed kolizją, wykrywania zmęczenia osoby kierującej, zmiany toru jazdy, rozpoznawania znaków drogowych, pieszych oraz jazdy w korku. Auto wyposażone jest również w adaptacyjny tempomat, automatyczne światła wykonane w technologii LED oraz system kontroli ciśnienia w oponach.
Jazda
Samochód jeździ dość przewidywalnie, podobnie do Skody Superb zbudowanej na podobnych podzespołach, jednak jego wnętrze jest lepiej wytłumione. Dzięki temu jazda jest komfortowa, a w środku nie czuć prędkości. Jeśli chodzi o tłumienie hałasów to stoi ono na wysokim poziomie pomimo, że auto posiada 18-calowe felgi. Jest to możliwe dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu, które doskonale dopasowuje się do panujących warunków drogowych.Bardzo ważną zaletą jest precyzyjny układ kierowniczy oraz przekładnia DSG, która działa praktycznie niezauważalnie podczas jazdy i zapewnia szybkie redukowanie oraz wbijanie kolejnych przełożeń podczas bardziej agresywnej jazdy.
Napęd na obie osie jest systemem, który przydaje się podczas niekorzystnych warunków pogodowych. Warto dodać, że przydaje się on również w przenoszeniu dużej mocy na drogę. System 4Motion doskonale radzi sobie ze śliską nawierzchnią.