Ogłoszono przetargi na brakujące odcinki autostrady A1
Wspomniane wyżej przetargi są następstwem decyzji, którą w tej sprawie w środę podjęło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Fragment autostrady o długości 81 km, według założeń resortu ma zostać ukończony w 2021 roku. Za zgodą ministra finansów zabezpieczono na całą inwestycję kwotę 4 miliardów złotych z Krajowego Funduszu Drogowego.1 lipca 2016 roku udostępniono odcinek Tuszyn-Stryków, a także otwarto powstający fragment Częstochowa-Pyrzowice. Aktualnie ogłoszone przetargi pozwolą na ukończenie pięciu brakujących odcinków autostrady A1. Zostaną one położone na śladach zbudowanej w latach 80-tych XX wieku autostrady A1 od Tuszyna do Piotrkowa, a dalej w miejscu istniejącej drogi krajowej o numerze 1.
Wspomnianych pięć odcinków posiada oznaczenia A, B, C, D w województwie łódzkim oraz E w województwie śląskim (aktualnie na terenie województwa śląskiego budowane są odcinki F, G, H oraz I). Wszystkie planowane odcinki mają być budowane z zastosowaniem technologii betonu cementowego oraz wszystkie posiadają już zgody na realizację inwestycji drogowej.
Odcinek A o długości 15,8 km rozpoczyna się przy węźle Tuszyn (bez węzła) i biegnie do węzła Piotrków Trybunalski Południe (z węzłem; dawna nazwa to węzeł Bełchatów). Odcinek B o długości 24,21 km biegnie od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk (z węzłem), odcinek C to 16,52 km od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko (z węzłem), a odcinek D to trasa o długości 7,02 km od węzła Radomsko aż do granicy z województwem śląskim.
Odcinki A, B, C oraz D zostały objęte przez łódzki oddział GDDKiA jednym przetargiem nieograniczonym podzielonym na części. Termin składania ofert upływa 30 sierpnia 2017 roku. Wszystkie części obejmują projekt oraz budowę poszczególnych odcinków. Wykonawcy w celach informacyjnych otrzymają dokumenty i programy funkcjonalno-użytkowe umożliwiające realizację zadania. Istnieje możliwość składania ofert częściowych, ale wykonawcy będą mogli też składać oferty dotyczące wszystkich części.
Jeśli chodzi o kryterium oceny ofert w przetargu łódzkim to cena punktowana jest na poziomie 60 punktów, a kryteria pozacenowe to 40 punktów (właściwości nawierzchni chroniące przed poślizgiem - 9 punktów, równość podłoża - 8 punktów, personel wykonawcy - 6 punktów, krótszy termin realizacji - 12 punktów, grunt rodzimy wraz z humusem - 5 punktów).
Jeśli chodzi o województwo śląskie to odcinek E obejmuje 16,8 km od granicy województwa śląskiego do węzła Częstochowa Północ (dawna nazwa Rząsawa; bez węzła). Jeśli chodzi o ten odcinek to wykonawca nie otrzyma takiej dokumentacji jak w przypadku czterech odcinków łódzkich. W związku z tym wykonawca będzie musiał zapewnić sobie dokumentację w ramach innych opracowań i decyzji dla budowy i użytkowania. W przypadku tego odcinka termin składania ofert upływa 1 września 2017 roku. W tym przypadku również najważniejsza jest cena (60 punktów), a kryteria pozacenowe mają łącznie 40 punktów.
W obu przetargach zamawiający wymagają, aby prace projektowe oraz roboty zostały wykonane w czasie nie dłuższym niż 38 miesięcy od momentu podpisania umowy. Do czasu realizacji nie są wliczane terminy zimowe (15 grudnia - 15 marca), ale są one wliczane do okresu projektowania. Minimalny dozwolony termin realizacji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 32 miesiące od dnia zawarcia umowy.
GDDKiA informuje, że fragment autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Zachód będzie posiadał po dwa pasy ruchu w każdą stronę, natomiast między węzłami Piotrków Zachód i Piotrków Południe zostaną zachowane dwie jezdnie po cztery pasy ruchu. Między węzłami Piotrków Południe i Częstochowa nastąpi modernizacja trasy z dwóch do trzech pasów ruchu w każdą stronę.
Na nowym odcinku autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Częstochowa Północ planowane jest stworzenie pięciu węzłów drogowych (Piotrków Zachód, Piotrków Południe, Kamieńsk, Radomsko, Mykanów).
Od wielu lat trwały przygotowania do budowy wspomnianego fragmentu autostrady A1. Wiosną 2017 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował, że realizacja tego projektu będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Całkowite zakończenie prac i oddanie autostrady do użytku planowane jest na 2021 roku. W czasie budowy ruch będzie kierowany na równoległą drogę krajową o numerze 91.