Zwykle spadek mocy jednostki napędowej w pojeździe jest spowodowany usterką jakiegoś elementu układu wtryskowego lub zapłonowego. Lekceważenie takiego problemu może jednak doprowadzić do o wiele poważniejszych awarii, więc warto wszystko kontrolować.
Pompa paliwa
Bardzo często spadek mocy silnika jest powodowany przez pompę paliwa umieszczoną w układzie zasilania. Jest ona istotnym elementem układu wtryskowego, a jej nadmierna eksploatacja może doprowadzić do znacznego zmniejszenia ciśnienia podawanego przez nią paliwa.
Przewód lub filtr paliwa
Brak drożności przewodu lub filtra paliwa może być kolejną przyczyną spadku mocy silnika. Zapchanie przewodu lub filtra sprawia, że mieszanka paliwowo-powietrzna spalana w cylindrach jest po prostu zbyt uboga, a to z kolei przekłada się na słabszą moc jednostki napędowej. Warto więc kontrolować i wymieniać regularnie przewody oraz filtr paliwa.
Czujnik TPS
Kolejną przyczyną spadku mocy jednostki napędowej może być problem z czujnikiem położenia przepustnicy TPS. Znajduje się on w układzie dolotowym i odpowiada za dobieranie odpowiedniej ilości paliwa, która trafia do cylindrów. Awaria takiego czujnika powoduje szarpanie podczas przyspieszania oraz brak mocy.
Przepływomierz powietrza
Miernik przepływu powietrza może być kolejną przyczyną problemów związanych ze spadkiem mocy jednostki napędowej. Zadaniem tego elementu jest stała kontrola ciśnienia powietrza, które jest zasysane. Problem ten bardzo często pojawia się w autach zasilanych instalacją LPG. Płomień zwrotny sprawia, że klapa nagle się zamyka i rozsadza. Silnik wówczas nagle traci moc, zwiększa się poziom zużycia paliwa, skład spalin jest nieprawidłowy i do tego zapala się kontrolka "check engine".
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
Czujnik ten może być również odpowiedzialny za spadek mocy silnika. Pokazuje on informacje na temat temperatury panującej w układzie chłodzenia. Jeśli wykrywa on nieprawidłową temperaturę to mieszanka powietrzno-paliwowa jest dobierana w nieprawidłowy sposób.
Awarie wtryskiwaczy
Wtryskiwacze mają za zadanie podawanie paliwa, które zapala się od powietrza sprężanego przez tłok. Zaniedbanie wymiany filtrów oraz niskiej jakości paliwo to najważniejsze przyczyny awarii wtryskiwaczy, które po prostu mogą się zapchać.
Problemy z zapłonem
Urządzenie sterujące tak zwanym statycznym kątem wyprzedzenia zapłonu może być kolejną przyczyną spadku mocy samochodowej jednostki napędowej. Złe ustawienie sprawia, że otrzymywane są błędne sygnały z czujnika spalania stukowego oraz położenia wałka rozrządu. W związku z tym silnik nie jest w stanie rozwinąć swojej pełnej mocy.
Przegrzanie
Jeśli oprócz spadku mocy silnika zaobserwujemy duży wzrost temperatury jednostki napędowej, wówczas mamy do czynienia z poważnym problemem jakim jest przegrzanie silnika. W takiej sytuacji konieczne jest udanie się do serwisu, w którym fachowcy zdiagnozują i usuną problem. Dalsza jazda w przypadku przegrzania jest niewskazana, ponieważ może ona doprowadzić do znacznie poważniejszych awarii.