Franczyza i korporacja są dwoma różnymi modelami biznesowymi. W korporacji władzę ma zarząd centralny, a oddziały są kierowane przez menedżerów. Franczyzodawca ma już sprawdzoną i przetestowaną markę i udziela na nią licencji. Dzięki temu franczyzobiorcy mogą prowadzić własne biznesy przy wsparciu franczyzodawcy.
Najważniejsze 6 różnic między franczyzą a korporacją dotyczą:
- zarządzania - w przypadku franczyzy przedsiębiorca, w korporacji zarząd centralny,
- ponoszonych kosztów - franczyzobiorca płaci opłatę licencyjną i określony procent do zysków, w korporacji zarząd centralny.
- wsparcia - niezbędną pomoc i szkolenia franczyzobiorcom zapewnia franczyzodawca, w przypadku korporacji jest to zarząd centralny.
- własności intelektualnej - franczyzodawca posiada prawo do swojej marki, w sytuacji korporacji to prawo ma zarząd centralny.
- inwestycji - franczyzobiorca ponosi koszty otwarcia i prowadzenia biznesu, w korporacji zarząd centralny.
- lokalizacji - korporacja ma ściśle określone lokalizacji, w przeciwieństwie do franczyzy.
Jakie korzyści płyną z inwestycji we franczyzę?
Inwestycja we franczyzę pozwala na prowadzenie biznesu bez konieczności zaczynania od zera. Franczyzobiorca nie musi badać rynku, potrzeb klienta, angażować się w branding, projektowanie marki, czy opracowanie produktów. Nie ma takiej potrzeby, bo otrzymuje konkretne wytyczne i niezbędną wiedzę od franczyzodawcy. To rozwiązania, które zostały już wcześniej wielokrotnie przetestowane i dają największe szanse na powodzenie i zmniejszenie ryzyka inwestycji. Tym samym franczyzobiorca korzysta ze zbudowanej wcześniej marki i jej reputacji, otrzymuje wsparcie biznesowe na każdym etapie, ma mniejsze ryzyko finansowe prowadzenia działalności, otrzymuje dostęp do technologii, produktów i szkoleń, wsparcie przy zarządzaniu, a także możliwość dalszego rozwoju np. poprzez otworzenie kolejnych punktów franczyzowych w innych lokalizacjach.
Czy franczyza jest korzystniejsza od biznesu korporacyjnego?
Odpowiedź na to pytanie, zależy od tego, kim jest przedsiębiorca, jakie ma doświadczenie biznesowe oraz branży, w której działa. Franczyza jest lepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą prowadzić swój biznes, ale pod znanym szyldem i ze wsparciem. Franczyza jest zatem świetnym rozwiązaniem dla osób, które mają pieniądze na wkład własny i chcą budować swój biznes, opierając go na sprawdzonym modelu biznesowym i licencji od franczyzodawcy. Niezależnie od tego czy to sklep Żabka, franczyza punktu kurierskiego, czy salonów kosmetycznych.
Jakie opłaty wiążą się z otwarciem punktu franczyzowego?
Franczyzobiorca przy otwieraniu punktu franczyzowego musi wziąć pod uwagę takie opłaty, jak licencja, czyli możliwość korzystania z doświadczenia biznesowego marki, szkolenia, wyposażenia (w tym przypadku także często franczyzodawca zapewnia całość, albo część niezbędnego sprzętu), czasami marketing (chociaż nie zawsze, bo często jest to po stronie franczyzodawcy) oraz prowizję od sprzedaży produktów i usług w konkretnym punkcie. Warto skonsultować wszystkie opłaty w trakcie rozmowy z przedstawicielem franczyzy oraz oszacować budżet na start.