Według przepisów prawa, tachograf jest obowiązkowym urządzeniem pomiarowym w samochodzie ciężarowym. Aby jednak w jego wskazaniach nie pojawiały się błędy, musi być regularnie kalibrowany.
Tachograf jest urządzeniem pomiarowym, które rejestruje podstawowe dane o pracy kierowcy oraz parametry pojazdu podczas jazdy. Głównym jego zadaniem jest zwiększenia kontroli nad czasem pracy kierowcy, co z kolei bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jego samego oraz innych użytkowników dróg. Obecnie stosowane są tachografy cyfrowe - bardzo dokładne i wyposażone w wiele pożytecznych funkcji. Niemniej, jak każde urządzenie elektroniczne, i one mogą podawać błędne dane. Aby uniknąć takich sytuacji, należy przeprowadzać regularną kalibrację tachografu.
Kalibracja - co to takiego?
Kalibracja tachografu cyfrowego jest procesem dostosowania urządzenia do norm oraz standardów pomiarowych. Oznacza to po prostu tyle, że tachograf musi mieć dokładnie ustawione wskaźniki czasu, prędkości i inne równie istotne parametry. Dopiero przeprowadzenie prawidłowej kalibracji gwarantuje precyzyjne rejestrowanie danych dotyczących czasu jazdy, odpoczynku i innych aktywności kierowcy. Więcej szczegółowych informacji na ten temat można dostępnych jest pod adresem: https://www.fleet.vdo.pl/vdo-magazine/czym-jest-kalibracja-tachografu-cyfrowego-i-dlaczego-jest-tak-istotna/.
Prawidłowa kalibracja tachografu jest niezbędna do zapewniania dokładnej rejestracji i wyświetlania wymaganych danych, zgodnych z przepisami. W przypadku braku lub niewłaściwej kalibracji, tachograf może dostarczać błędne informacje, co prowadzi do złej analizy czasu pracy kierowców i potencjalnego naruszania przepisów. Kalibracja tachografu ma także istotne znaczenie z punktu widzenia spełnienia wymogów prawa oraz dla zapewnienia bezpieczeństwa i rzetelności zgromadzonych danych.
Polega ona na potwierdzeniu lub zaktualizowaniu parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci tachografu. Najczęściej obejmuje ona kilka kluczowych kroków. W pierwszym etapie należy podłączyć urządzenie do specjalnego komputera, który umożliwia dostęp do ustawień i konfiguracji. W dalszej kolejności przeprowadzane są testy wydajności oraz dokładności. W razie wykrycia odchyleń, tachograf cyfrowy dostosowywany jest do wymogów za pomocą odpowiednich procedur. Ponadto podczas pierwszej kalibracji zatwierdza się następujące dane:
- numer rejestracyjny pojazdu;
- numer VIN;
- numer VRN;
- kod rejestrującego państwa;
- rozmiar opon;
- ustawienia ograniczenia prędkości;
- aktualny czas UTC;
- przebieg pojazdy (skopiowany z licznika kilometrów).
Pamiętajmy, że w przypadku nowych urządzeń konieczna jest legalizacja tachografu; należy ją przeprowadzić w ciągu 14 dni od daty rejestracji pojazdu. Następne kalibracje tachografu cyfrowego powinny odbywać się co dwa lata, czyli zgodnie z terminem utraty mocy legalizacyjnej. Warto zwrócić uwagę na tabliczkę instalacyjną, umieszczoną na ramie drzwi pojazdu, przy słupku B, przy drzwiach kierowcy lub przy samym tachografie – właśnie ona zawiera informacje o terminie ważności legalizacji tachografu.
Rekalibracja tachografu jest z kolei konieczna w przypadku nietypowych sytuacji, takich jak: uszkodzenia tachografu, naruszenie plomb zabezpieczających, nieprawidłowe działanie urządzenia (np. błędne wskazania godziny), wymiana opon na osi napędowej lub zmiana numeru rejestracyjnego pojazdu. W ich wypadku przeprowadzić trzeba rekalibrację nawet przed upływem dwuletniego terminu.
Podsumowanie
Prawidłowo skalibrowany tachograf cyfrowy tu urządzenie, które znacząco ułatwia życie kierowcy, a przede wszystkim pomaga w zapewnieniu bezpiecznej jazdy. Dlatego obowiązku jego regularnego kalibrowania nie wolno zaniedbywać.