Już wkrótce w autach Mazda będziemy mogli zobaczyć nowe jednostki napędowe
Oczywiście informacja ta nie oznacza, że japoński koncern całkowicie zrezygnował z prac badawczo-wdrożeniowych związanych z pojazdami elektrycznymi. Firma planuje równoległe wprowadzenie na rynek pojazdu elektrycznego oraz auta wykorzystującego rewolucyjną technologię spalinową. Nie znamy jeszcze parametrów ani ceny elektrycznego pojazdu. Zapewne informacje te zostaną ujawnione najwcześniej za kilka miesięcy.Jeśli spojrzeć na trendy światowe to można zauważyć intensywne prace nad pojazdami elektrycznymi w wielu koncernach. Efektem takich prac jest między innymi Tesla S, która potrafi pokonać 1000 kilometrów na jednym ładowaniu, a lada dzień na rynek wprowadzony zostanie Model 3 w cenie 35 tysięcy dolarów. Na rynku europejskim dominują modele Renault oraz Nissan, które oferują zasięg 200 kilometrów, jednak ich ceny są wysokie (na poziomie 200-250 tysięcy złotych), a ich udział w rynku to około 5-6 procent. Władze państw europejskich zapowiadają, że planują zakazać pojazdów z silnikami spalinowymi w centrach miast, a nawet w całych państwach, jednak nie podejmują żadnych konkretnych kroków, a należy również pamiętać, że rządzący się przecież zmieniają. Jak na razie wiadomo, że w 2040 roku w Niemczech i Francji zostanie wprowadzony zakaz sprzedaży aut z silnikami spalinowymi.
Technologia Skyactiv-X
Nazwa ta obejmuje strategię rozwoju silników Mazdy. Inżynierowie tego koncernu już w 2019 roku wyposażą większość swoich modeli w benzynowe jednostki napędowe posiadające samoczynny zapłon. Ta nowoczesna i dość nietypowa technologia będzie miała na celu połączenie zalet silników benzynowych oraz zasilanych olejem napędowym. W praktyce wpłynie to na poprawę osiągów i wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 10, a nawet 30 procent. Jednocześnie zużycie paliwa zmniejszy się o 10-30%.Producent jeszcze nie podał szczegółowych informacji technicznych, a zapowiedziana technologia jest na etapie intensywnych testów. Do mediów "przeciekły" jednak informacje mówiące o tym, że technologia Skyactiv-X będzie oparta na kompresorze oraz systemie Spark Controlled Compression Ignition. Oznacza to, że stosowane będą klasyczne świece zapłonowe. Kierowca może liczyć na wiele korzyści, takich jak wyższy moment obrotowy dostępny od niższych wartości, spory zakres obrotów użytecznych, a także niski poziom spalania paliwa. Układ będzie kontrolował proces spalania mieszanki paliwo-powietrze w cylindrze. W określonych warunkach technologia ta wyeliminuje działanie świec i przełączy jednostkę napędową w tryb samozapłonu.