Historia znanej nam wszystkim marki Skoda rozpoczęła się od dwóch różnych firm działających w różnych miejscach i w różnym czasie. Pierwsza firma powstała w 1859 roku w Pilznie, były to zakłady przemysłu metalowego, które później przekształciły się w zakład zajmujący się przemysłem zbrojeniowym. Pracował w nim Emil Skoda, który przejął przedsiębiorstwo w 1869 roku. Druga firma powstała w 1895 roku jak Laurin & Klement w Mlada Boleslav i zajmowała się produkcją rowerów oraz motocykli.
Te ostatnie rozsławiły firmę za sprawą licznych triumfów w międzynarodowych wyścigach. Firma L&K zajęła się też budową i wdrożeniem do produkcji pierwszych aut - Voiturette A, i późniejsze warianty B i C, L&K F, a także model G, model S oraz model M. Firma zajęła się też produkcją ciężarówek, autobusów, silników lotniczych, maszyn rolniczych, walców, a także w okresie I wojny światowej – produkcją uzbrojenia. W 1924 roku zakłady firmy L&K niszczy pożar, z tego powodu firma zaczęła szukać sponsora strategicznego. Ostatecznie dochodzi do fuzji z koncernem zbrojeniowym Skoda Holding, który niedługo później bo już w 1928 roku przejął firmę Laurin & Klement. W tym czasie koncern Skoda miał już na swoim koncie pierwsze samochody (Skoda 25/100 na licencji hiszpańskiej firmy Hispano-Suiza).
Pierwsze wspólnie wyprodukowane samochody ze znaczkiem Skody to roadster Skoda 150 (produkowana w latach 1923-1926 i była to siostrzana wersja modelu 105; Moc auta wynosiła 26KM, a napęd był przenoszony na tylną oś pozwalając osiągnąć maksymalną prędkość 85km/h), Skoda 860 z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 60 KM, model Skoda 420 Popular, który zdobywa uznanie między innymi ze względu na niską cenę. Przed wojną pojawiły się jeszcze modele 636 – małe auto z sześciocylindrowym silnikiem, Rapid – auto klasy średniej, Favorit – duży rodzinny sedan, 640 Superb – auto luksusowe, model 100 Popular, a także Skoda Popular 995 określana przez Czechów mianem „Lizuska” co oznacza „lubiani ludzie”.
Podczas II wojny światowej zakłady Skody stały się częścią gospodarki III Rzeszy, a produkcja została przekształcona na potrzeby militarne. Po wojnie Skoda została przekształcona w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mlada Boleslav, które było monopolistą na rynku czechosłowackich samochodó1) osobowych. Po wojnie wznowiono produkcję zmodernizowanego modelu Tudor o dwudrzwiowym nadwoziu, pojawiła się też wersja czterodrzwiowa, a także inne wersje tego modelu - coupe, roadster, limuzyna. Kolejne modele to model 1200 (produkowany w latach 1952-1956), 1201 (produkowany w latach 1955-1901), 1202 (produkowany w latach 1961-1973), a także modele Skoda 440 (produkowana w latach 1955-1959), Skoda Felicia, Skoda Octavia dostępna w wersjach Super, Touring Super czy Combi.
W latach sześćdziesiątych Skoda wypuściła rodzinny samochód – model 1000 MB, którego silnik znajdował się z tyłu na jego bazie zbudowano kolejne modele - 100, 110, 105, 120 i 130. W latach osiemdziesiątych zaprezentowano nową wersję modelu Favorit, który już dwukrotnie pojawiał się w przeszłości. Pięciodrzwiową „Favoritkę” zastąpił model Skoda Felicja – pierwszy model, w którym zastosowano technologię Volkswagena. Model ten z kolei zastąpiła współcześnie dobrze znana Skoda Fabia.
W latach dziewięćdziesiątych czeska firma dołączyła do grupy Volkswagena i obecnie koncern Volkswagen jest jedynym akcjonariuszem w Skodzie.
Bliżej z historią Skoda i historycznymi modelami tej marki można się zapoznać w muzeum firmy znajdującym się w czeskim Mlada Boleslav. W muzeum można oglądać modele wyprodukowane przez czeskiego producenta w przeciągu ponad 110 lat działalności, pochodzące z różnych epok, zarówno modele produkowane masowo, jak i limuzyny czy auta rajdowe.