Historia koncernu Volkswagen rozpoczęła się w 1931, gdy związek przemysłu samochodowego III Rzeszy zawarł umowę z firmą, którą stworzył Ferdynand Porsche. Umowa dotyczyła powstania nowej marki. W 1933 roku Adolf Hitler spotkał się z Ferdynandem Porsche i zażyczył sobie taniego, rodzinnego samochodu mieszczącego cztery osoby, dostępnego dla szerokiego grona odbiorców, który w założeniu miał kosztować nie więcej niż tysiąc marek i rozpędzać się do około 100 km/h. Po kilku zbudowanych modelach prototypowych ostatecznie zatwierdzono projekt „Porsche typ 60”. I tak przystąpiono do produkcji KdF-wagena (późniejszego Volkswagena). To sam Hitler ochrzcił samochód mianem „niemieckiego samochodu ludowego” (volkswagen w dosłownym tłumaczeniu to samochód ludu). Samochód ten jest powszechnie znany wszystkim jako legendarny Garbus. Było to auto najdłużej i najliczniej produkowane w historii motoryzacji. Samochód ten w wersji cywilnej powstał w różnych typach nadwozia – sedan, kabriolet, cabrio, a także w wariancie wojskowym. Volkswagen Kafer zmotoryzował powojenne Niemcy i zyskał dużą popularność na świecie.
Później na rynku pojawił się nowy model – Transporter. Było to auto dostawczo-osobowe typu van, które niemiecki koncern produkuje od 8 marca 1950 roku, a w 2003 roku powstała już piąta generacja tego modelu. Niezwykle ważnym samochodem dla marki był Volkswagen Passat (później powstało 7 kolejnych generacji Passata). Ciekawostką jest fakt iż w 2013 roku firma świętowała 40 rocznicę debiutu tego modelu. Równie ważnym modelem okazał się Golf i jego późniejsze generacje (Golf II, Golf III (wybrany Samochodem Roku 1992), Golf IV, Golf V, Golf Plus, Golf VI, Golf VII, Golf GTI W12-650 i ostatni Golf Sportsvan – który został zaprojektowany na podłodze Golfa VII jako wersja minivan). Koncern stworzył również przełomową wersję elektryczną tego modelu, którego zasięg na pełnym ładowaniu wynosi 150 km i którego masowa produkcja rozpoczęła się w 2013 roku.
Niedługo później pojawił się Volkswagen Polo, który zapełnił segment osobowych aut miejsckich, a swoją nazwę zawdzięcza elitarnej dyscyplinie sportu. Osoby bardziej zorientowane w historii motoryzacji wiedzą iż Polo jest bliźniaczą konstrukcją Audi A50. Polo piątej generacji w 2010 został Samochodem Roku. Volkswagen Jetta (produkowany w latach 1979 – 1991) to kolejny model marki Volkswagen, który został stworzony by trafić do klasy kompaktowej. Jest to tak naprawdę Golf, tylko że w wersji sedan. W Ameryce północnej wszystkie generacje tego modelu nosiły nazwę Jetta, jednakże w Europie dwie generacje występowały jako Vento i Bora. W swojej historii koncern zaprezentował także takie samochody jak Scirocco (nazwa została zaczerpnięta z nazwy wiatru Sirocco), Volkswagen Corrado (było to auto sportowe, którego produkcja zakończyła się w 1995 roku) czy też Volkswagen New Beetle.
Koncern Volkswagen dynamicznie się rozrastał i z czasem zakupił między innymi Audi (obecnie posiada 99.14% udziałów), potem Seata (obecnie posiada 100% udziałów), po pewnym czasie przejął Skodę (obecnie posiada 100% udziałów), a kilka lat później nabył prawa do marki Bentley (obecnie posiada 100% udziałów). Posiada także akcje Bugatti (obecnie posiada 99,97% udziałów), Porsche (obecnie posiada 100% udziałów), Lamborghini (obecnie posiada 100% udziałów) i innych znanych marek, takich jak: Scania - (obecnie posiada 100% udziałów), MAN - (obecnie posiada 55,9% udziałów).
W obecnym stuleciu Volkswagen zaprezentował między innymi następujące modele: Volkswagen Amarok (samochód osobowo-dostawczy z nadwoziem typu pick-up – produkowany seryjnie od 2009 roku w Argentynie oraz od 2012 roku w Niemczech), Volkswagen Beetle (stylistycznie nawiązujący do Garbusa i swoją historię rozpoczął w 2011 roku jako bezpośredni nastepca New Beetle’a), Volkswagen Eos (coupe-cabrio na bazie podłogowej Golfa – produkowany w latach 2005-2014), Volkswagen Lavida (przeznaczony na rynek chiński produkowany od 2008 roku w fabryce w Szanghaju), Volkswagen Phaeton (limuzyna klasy samochodów luksusowych – produkowana od 2002 roku w Dreźnie, a swoją nazwę zawdzięcza synowi Heliosa z mitologii greckiej), Volkswagen Tiguan (produkowany od 2007 roku jako samochód sportowo-użytkowy), Volkswagen Touareg (skonstruowany we współpracy z Porsche, a produkowany od 2002 roku), Volkswagen Touran (samochód osobowy typu minivan produkowany od 2003 roku), Volkswagen up! (najmniejszy samochód osobowy niemieckiej marki, który został stworzony z myślą wyłącznie o użytkownikach miejskich).
Przez lata Volkswagen stworzył ponad trzydzieści modeli koncepcyjnych i drugie tyle modeli, które można już zaliczyć do samochodów historycznych, a ponadto niemal trzydzieści modeli, które są obecnie w produkcji w fabrykach zatrudniających około pół miliona ludzi co stawia ich w istnej czołówce największych marek świata obecnie.